ERIS317 Pedagogiset suuntaukset ja oppimisteoriat erityispedagogiikassa (5 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Avainteksti
Opintojaksolla tutustut erilaisiin pedagogisiin suuntauksiin ja oppimisteorioihin sekä niiden sovelluksiin erityispedagogiikan alalla.
Kuvaus
- pedagogiset suuntaukset
- oppimisteoriat ja niiden sovellukset erityispedagogiikan alalla
- sovellusten sekä opetus- ja kasvatusmenetelmien kontekstisidonnaisuus
- oman opettajuuden reflektointi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet
tunnistaa erityispedagogiikan alalla sovellettavia erilaisia pedagogisia suuntauksia, opetusmenetelmien ja työtapojen taustalla olevia oppimiskäsityksiä, eettisiä periaatteita ja teoreettisia lähtökohtia
ymmärtää erilaisten pedagogisten suuntausten sovellusmahdollisuuksia ja rajoituksia erityispedagogisissa ja inklusiivisissa konteksteissa
suunnitella ja toteuttaa opetusta erilaisten pedagogisten suuntausten ja oppimisteorioiden pohjalta
pohtia omia arvojaan ja omaa opetusfilosofiaansa
Oppimateriaalit
AUBREY, K. & RILEY, A. (2019). Understanding & using educational theories. 2nd Edition. Sage.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa ja/tai Moodlessa.
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Erityispedagogiikan ja varhaiserityispedagogiikan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille ja kv-opiskelijoille.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi