ERIS1306 Hyvinvointityö oppilaan opiskelukyvyn perustana (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Opintojaksolla perehdytään yhteisölliseen oppilas- ja opiskeluhuoltotyöhön erityisesti yläkoulu- ja lukiokontekstissa, tutustutaan sekä koulun sisäisiin että ulkopuolisiin yhteistyöverkostoihin oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta sekä pyritään hahmottamaan erityisopettajan yhteistyötä muun henkilökunnan kanssa.
Ilmiöinä käsitellään muun muassa kouluun kiinnittymistä, poissaoloja, koulupudokkuutta, kiusaamista ja mielenterveyttä sekä tutustutaan hyvinvointia edistävään ja ongelmia ennaltaehkäisevään toimintaan kouluissa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- yhteisöllisen ja yksilöllisen hyvinvointityön periaatteet ja omaa valmiuksia kehittää oppilaitosten hyvinvointityötä
- hahmottaa koulun systeemisenä organisaationa
- eritellä erilaisia erityisopettajan toimenkuvia oppilaitoksen sisäisissä ja ulkopuolisissa yhteistyöverkostoissa
- määritellä ja kuvata erilaisia opiskeluhyvinvointiin liittyviä ilmiöitä (mm. opiskeluun kiinnittyminen, koulupoissaolot, koulupudokkuus, kiusaaminen, mielenterveys, opettajan hyvinvointi) ja soveltaa interventioita näihin liittyen
- organisoida vuosiluokkiin sitomattomaan opetukseen osallistuvien oppilaiden opetusta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa ja/tai Moodlessa.