EAOP1030 Siirtymävaihe esiopetuksesta kouluun (4 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

- Siirtymävaiheen (esiopetus-koulu) merkitys ja moniammatillinen yhteistyö

- Koulunaloitus lapsen, kodin ja opettajien (esiopetus/koulu) näkökulmasta

- Myönteinen koulunaloitus: vuorovaikutus lapsiryhmässä sekä oppilaiden ja opettajan suhteissa

- Motivaation merkitys oppimisessa

- Opetussuunnitelma pedagogiikkaa ja pedagogisia valintoja ohjaavana normina

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- tunnistaa onnistuneen koulusiirtymän piirteitä ja merkityksen lapsen, kodin, esikoulun ja koulun näkökulmista

- tunnistaa pedagogisia työtapoja ja menetelmiä, joita voi hyödyntää esiopetuksen ja koulupolun aloitusvaiheessa

- Kykenee havainnoimaan lapsiryhmän sekä oppilaiden ja opettajan välistä vuorovaikutusta tavoitteellisesti

Esitietojen kuvaus

Suositellut esitiedot: EAOP1010 Ainutlaatuinen alkukasvatusikä- kehityspsykologiset lähtökohdat -opintojakson suoritus

Oppimateriaalit

Salmela-Aro, K. (toim.) 2018. Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.

+ videotallenteet ja muu luento- ja oheismateriaali

Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet Esiopetuksen opetussuunnitelmien perusteet | Opetushallitus (oph.fi)

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet | Opetushallitus (oph.fi)

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Oppimistehtävä
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Oppimistehtävä (JYU avoin) (4 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus