CKSA3110 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset; laadullisen tutkimuskysymyksen muotoilu; tarkoituksenmukaisuusotanta ja erilaiset laadulliset aineistonkeruumenetelmät; analyysiprosessin perusteet, erilaiset analyysimenetelmät ja tulosten raportointi, tutkimuseettiset periaatteet ja käytänteet, luotettavuuteen ja laatuun liittyvät kysymykset, tieteellinen ajattelu ja laadullisen tutkimuksen lukutaito
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset tieteenteoreettiset lähtökohdat
nimetä ja arvioida erilaisia laadullisen tutkimuksen metodologisia lähestymistapoja
kuvailla laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet ja tutkimusprosessin eteneminen
kerätä ja analysoida laadullista tutkimusaineistoa
raportoida laadullisen tutkimuksen tuloksia
noudattaa tutkimuksen teon eettisiä periaatteita ja
arvioida tutkimuksen luotettavuutta laadullisen tutkimusperinteen mukaisesti
Esitietojen kuvaus
Kasvatustieteen tai erityispedagogiikan perusopinnot
Oppimateriaalit
Puusa, A., Juuti, P., & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
PATTON, M. Q. (2014). Qualitative research and evaluation methods. 4. painos. Thousand Oaks: Sage.
Ja / tai muu lukuvuosittain opetusohjelmassa tarkennettava oppimateriaali