CKSA3110 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - Kasvatustieteet
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojaksolla tutustutaan laadulliseen tutkimukseen sekä teorian että käytännön tasolla

Kuvaus

Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset; laadullisen tutkimuskysymyksen muotoilu; tarkoituksenmukaisuusotanta ja erilaiset laadulliset aineistonkeruumenetelmät; analyysiprosessin perusteet, erilaiset analyysimenetelmät ja tulosten raportointi, tutkimuseettiset periaatteet ja käytänteet, luotettavuuteen ja laatuun liittyvät kysymykset, tieteellinen ajattelu ja laadullisen tutkimuksen lukutaito 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset tieteenteoreettiset lähtökohdat

  • nimetä ja arvioida erilaisia laadullisen tutkimuksen metodologisia lähestymistapoja

  • kuvailla laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet ja tutkimusprosessin eteneminen

  • kerätä ja analysoida laadullista tutkimusaineistoa

  • raportoida laadullisen tutkimuksen tuloksia

  • noudattaa tutkimuksen teon eettisiä periaatteita ja

  • arvioida tutkimuksen luotettavuutta laadullisen tutkimusperinteen mukaisesti 

Esitietojen kuvaus

Kasvatustieteen tai erityispedagogiikan perusopinnot 

Oppimateriaalit

Puusa, A., Juuti, P., & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.

PATTON, M. Q. (2014). Qualitative research and evaluation methods. 4. painos. Thousand Oaks: Sage.

Ja / tai muu lukuvuosittain opetusohjelmassa tarkennettava oppimateriaali 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintoihin kuuluvien opintojaksojen opetus- ja suoritustavat sekä oppimateriaalit eritellään lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus