CKSA3100 Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka (2 op)
Kuvaus
Esi- ja alkuopetus instituutiona; lainsäädäntö, opetussuunnitelmat ja asiakirjat; esi- ja alkuopetusikäinen oppija; leikkipedagogiikka ja oppimisen ohjaaminen esi- ja alkuopetuksessa; moninaisen oppimisympäristön järjestäminen; opetussuunnitelma; havainnointi, suunnittelu, ohjaaminen, dokumentointi ja arviointi esi- ja alkuopetuksessa; lasten osallisuutta tukeva pedagogiikka; joustava esi- ja alkuopetus; monialainen ja-ammatillinen yhteistyö
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen lähtökohtia ja erityispiirteitä
- on tutustunut esi- ja alkuopetusta ohjaavat opetussuunnitelmat sekä ymmärtää niiden välisen jatkumon
- tunnistaa lapsen yksilöllisyyden sekä kieli- ja kulttuuritaustaustan osana osallisuutta tukevaa esi- ja alkuopetusta · omaa valmiuksia hyödyntää esi- ja alkuopetuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä ja työtapoja
- omaa valmiuksia havainnoida, suunnitella, ohjata, dokumentoida ja arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisprosessia erilaisissa oppimisympäristöissä ja ymmärtää laadukkaan pedagogisen vuorovaikutuksen merkityksen osana oppimisprosessia
- ymmärtää esi- ja alkuopetuksen pedagogisen jatkumon osana joustavaa opinpolkua
Oppimateriaalit
Rantavuori, L. (2019). Kohti relationaalista asiantuntijuutta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Tampereen yliopisto.
Vasalampi, K. (2022). Näin motivoit oppimaan. Santalahti-kustannus.
Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.