CAMM5450 Ympäristö- ja tiedekasvatus (6 op)
Kuvaus
Osaamistavoitteiden, niihin soveltuvien opetusmenetelmien, oppimisympäristöjen ja arvioinnin tarkastelu sekä eriyttäminen. Luonnon monimuotoisuuden tärkeyden ymmärtäminen ja positiivisen luontosuhteen tukeminen. Ympäristöopin ja pedagogiikan ilmiöiden tutkiminen havaintojen, aineistojen ja suunniteltujen kokeiden avulla. Erilaisiin luonnontieteellisiin malleihin tutustuminen, niiden rakentaminen ja soveltaminen. Yhteistyö luonnon, ympäristön ja arjen tutkimisessa sekä kommunikointi luonnontieteen kielellä ja erilaisilla esitystavoilla. Kestävän kehityksen periaatteiden ja arjen taitojen vahvistaminen. Tiede- ja ympäristökasvatuksen yhteiskunnallisen merkityksen ymmärtäminen ympäristöä koskevien päätösten tekemisessä ja arvioinnissa. Koulun ulkopuolisiin tiede- ja ympäristökasvatusta tarjoaviin toimijoihin (esimerkiksi LUMA-toiminta) ja yhteistyömahdollisuuksiin tutustuminen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- kykenee suunnittelemaan, ohjaamaan ja arvioimaan ympäristöopin oppimista kansallisen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti
- osaa asettaa ympäristöopin osaamistavoitteita, valita soveltuvia työtapoja näiden saavuttamiseksi ja arvioida tavoitteiden saavuttamista
- osaa ja haluaa rohkaista oppijoita havainnoimaan ympäröivää maailmaa, tulkitsemaan havaintojaan ja kommunikoimaan niistä ympäristöopin tieteenalojen perusteluin eri tavoilla
- osaa käyttää ja opettaa monitieteellisiä periaatteita ja ymmärtää luonnontieteellisen tiedon luonnetta sekä ympäristö- ja tiedekasvatuksen periaatteita
- osaa suunnitella luonnontieteiden oppimistilanteita, joissa tutkitaan arkipäiväisiä, oppilaille tärkeitä tilanteita ja ongelmia
- kykenee ohjaamaan oppijoita tarkastelemaan luonnontieteen vaikutusta yhteiskuntaan ja sen muutoksiin kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
- Juuti, K. (toim.) (2016). Ympäristöoppia opettamaan. Juva: PS-kustannus. (tai muu vastaava julkaisu)