APEA515 Aikuiskoulutuksen teoreettinen ja filosofinen perusta (5 op)
Kuvaus
andragogiikan historialliset, teoreettiset ja filosofiset lähtökohdat
andragogiikan käsitteet ja aikuiskoulutus nyky-yhteiskunnassa
omakohtainen, omaehtoinen oppiminen
dialoginen ja tutkiva asenne
elämänkokemus aikuisen elävänä oppikirjana
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää andragogiikan historiallisia, teoreettisia ja filosofisia lähtökohtia ja sen erilaisia ilmenemismuotoja nyky-yhteiskunnassa
- ymmärtää andragogisen teorian merkityksen aikuiskouluttajan työssä
- soveltaa andragogista teoriaa ja käsitteistöä aikuiskoulutuksen eri konteksteissa
Esitietojen kuvaus
Opintojakso tarkoitettu ainoastaan aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin valituille.
Oppimateriaalit
BUBER, M. 1999. Minä ja sinä. Juva: WSOY.
DEWEY, J. 2015 (1938). Experience and education. New York: Free Press. (myös e-kirjana)
ISAACS, W. 2001. Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito. Helsinki: Kauppakaari.
KNOWLES, M., HOLTON, E. & SWANSON, R. 2011. The adult learner. The definitive classic in adult education and human resource development. San Francisco: Elsevier. (myös e-kirjana)
LAINE, T. & MALINEN, A. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura.
LINDEMAN, E. 1926. The meaning of adult education. Oklahoma: The University of Oklahoma.
Muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat)