OHJERI Opinto-ohjaajan erilliset opinnot (60 op)
Kuvaus
Tämä opetussuunnitelma on Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston ohjauskoulutuksen yhteinen. Sen perustana ovat erilaiset yhteiskunnassa vaikuttavat ilmiöt, joita käsitellään ohjaustyön nykyhetken ja tulevaisuuden mahdollisuuksien näkökulmista.
Elinikäinen ohjaus on yksi keskeinen väline tuettaessa yksilöä ja yhteiskuntaa työelämän ja osaamisen muutoksessa. Se on keino vaikuttaa vahvuuksien tunnistamiseen, osaamisen kehittämiseen, siirtymien sujuvuuteen sekä mielekkäiden koulutus- ja työurien rakentumiseen.
Euroopan unionin neuvoston päätöslauselmassa (2004) on määritelty elinikäiseen oppimiseen liittyvä ohjaus. 2020-luvun Suomessa määritelmä (Valtioneuvosto, 2020) kattaa toimet ja palvelut, joiden avulla kaikenikäiset yksilöt pystyvät missä tahansa elämänvaiheessa:
• tunnistamaan osaamisensa, taitonsa, rajoituksensa, kiinnostuksensa ja arvonsa ja peilaamaan näitä edellytyksiä työmarkkinoiden mahdollisuuksiin ja tarpeisiin sekä tarjolla oleviin osaamisen kehittämisen mahdollisuuksiin
• tekemään mielekkäitä koulutukseen, urapolkuun, vapaa-aikaan sekä omaan toimeentuloon liittyviä suunnitelmia ja päätöksiä koko elämänkaaren ajan
• asettamaan ja edistämään yksilöllisiä oppimistavoitteita koulutuksessa, työelämässä ja muissa konteksteissa.
Yhteiskunnan ja työelämän muutokset
Ohjaajien on tärkeää ymmärtää riittävästi yhteiskuntaa ja työelämää sekä sitä, miten monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön kautta voidaan edistää yksilön, ryhmien ja yhteiskunnan tavoitteita työelämän ja osaamisen muutoksessa.
Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen ja toteutuminen edellyttää yhteistyöverkostoja, yhteydenpitoa päättäjien ja käytännön toimijoiden kesken sekä erilaisia systeemisiä lähestymistapoja, joiden avulla on mahdollista edistää tasa-arvoista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa Suomessa.
Elinikäiseen ohjaukseen liittyvien ohjauspalveluiden saatavuus on tärkeää, jotta kansalaiset voivat kehittää taitojaan ennakoida ja hallita osaamistaan ja työuraansa yhteiskunnan muutoksissa ja kriisitilanteissa. Ohjauksen rooli korostuu mahdollistajana. Ohjausalan toimijoilta edellytetään aktiivisuutta arvioida ohjaustyön toimintaedellytyksiä, laatua ja vaikuttavuutta osana ohjauksen järjestämistä koskevaa päätöksentekoa. Tässä tarvitaan ohjausalan yhteistyöverkostojen vahvistamista ja riittäviä kytkentöjä paikallisiin, alueellisiin ja valtakunnallisiin päätöksentekijöihin.
Ohjaajan suhde yhteiskuntaan
Yhteiskunnallisen muutoksen keskellä yksilön on kehitettävä taitojaan tarkastella omia arvojaan, osaamistaan sekä koulutus- ja uravalintojaan erilaisissa elämän siirtymävaiheissa. Jälkimodernissa yhteiskunnassa yksilökeskeisyys on johtanut siihen, että maailmasuhteen rakentamisesta on tullut yhä enemmän henkilökohtainen tehtävä. Yksilöllisyyden lisäksi on keskeistä ymmärtää ihmisen tarve tulla hyväksytyksi yhteisön jäseneksi ja osalliseksi yhteiskuntaan.
Ohjaustyön sisällä tulee tunnistaa keinoja vahvistaa demokratiaa sekä edistää yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Ohjaajien ammatillisen identiteetin kannalta tämä tarkoittaa oman tiedostetun ja jäsennetyn suhteen rakentamista ohjauksen lähtökohtiin ja tavoitteisiin: millaisena näen todellisuuden, miten hyvä elämä eettisesti rakentuu, miten etiikka perustellaan ja mitkä arvot johtavat toimintaani?
Moninaistuva yhteiskunta
Ihmisten moninaisuuden merkitys yhteiskunnassa on vahvistunut. Moninaisuus kytkeytyy lainsäädännön osalta yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolakeihin, jotka edellyttävät ihmisten oikeudenmukaista kohtelua. Kansainvälistyminen tuo mukanaan osaamisvaatimuksia myös ohjaajille. Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutuminen edellyttää ohjausalan ammattilaisilta omien arvolähtökohtien ja asenteiden tarkastelua sekä työyhteisönsä käytäntöjen kriittistä arviointia.
Kestävän elämäntavan välttämättömyys
Kestävä elämäntapa tarkoittaa sitä, että yksilöt ja yhteisöt oppivat elämään ja tekemään valintoja, jotka tukevat luonnon järjestelmien kestävyyttä ja turvaavat hyvän elämän mahdollisuuksia tuleville sukupolville. Ohjauskysymysten eettinen pohdinta suhteessa ekologisiin kriiseihin on välttämätöntä. Ohjauksessa tulee ottaa huomioon kestävään elämäntapaan liittyvät kysymykset ja tukea ohjattavia hyvän elämän ja tulevaisuuden rakentamisessa planetaarisissa rajoissa.
Ohjauksen yhteistyöverkostot
Elinikäisen ohjauksen toteutuksesta vastaavat julkisen, kolmannen ja yksityisen sektorin toimijat eri ympäristöissä. Yksilöiden oppimiseen, hyvinvointiin ja elämänhallintaan liittyvät haasteet sekä siirtymävaiheet edellyttävät ammatillista yhteistyötä eri muodoissaan. Ohjaajien on tärkeää rakentaa monipuolisia yhteistyöverkostoja ja tutustua eri organisaatioihin. Yhteistyöverkostojen sujuva toiminta edellyttää yhteisen toimintakulttuurin rakentamista, yhteistä kieltä ja tulkintaa sekä selkeitä sopimuksia yhteistyötä koskevista vastuista ja valtuuksista.
Monikanavainen ohjausvuorovaikutus
Ohjaajilla on käytössään monia eri vuorovaikutuskanavia. Kahdenvälinen vuorovaikutus ja yhteisöllinen työskentely on mahdollista sekä fyysisissä että digitaalisissa ympäristöissä. Yksi keskeinen edellytys tämän päivän ja tulevaisuuden teknologian monipuoliselle ja tarkoituksenmukaiselle käytölle on hyvä ymmärrys siitä, miten teknologiaa voi parhaiten hyödyntää erilaisissa ohjauksellisissa tilanteissa ja ohjauspalvelujen hallinnoinnissa. Ohjaajien tulee tunnistaa ja ymmärtää myös kehittyvän teknologian käyttöönoton mahdollisuudet ohjaustyössä sekä sen vaikutukset ohjausprosessiin.
Osaamistavoitteet
Opinto-ohjaajankoulutus on koulutusta ohjauksen asiantuntijatehtäviin eri oppilaitosmuodoissa ja koulutusasteilla sekä ohjauksen muissa toimintaympäristöissä. Koulutus tuottaa opinto-ohjaajan kelpoisuuden ja antaa valmiuksia toimia asiantuntijana ohjausalan muuttuvissa toimintaympäristöissä. Koulutuksen suorittaneilla on opetustoimen henkilöstöä koskevan lainsäädännön (1998/986) mukainen kelpoisuus perusopetuksessa sekä toiseen asteen koulutuksessa toimivien oppilaanohjaajien ja opinto-ohjaajien tehtäviin. Opetussuunnitelma on osaamisperustainen.
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelijat kehittävät elinikäisen ohjauksen rooleissa ja tehtävissä tarvittavia tietoja, taitoja, osaamisia ja asenteita. Ohjausalan asiantuntijuutta rakennetaan seuraavien osaamisalueiden mukaisesti.Lisätietoja
Monikanavainen elinikäinen ohjaus
Euroopan unionin neuvoston (2004) päätöslauselmassa elinikäiseen oppimiseen liittyvällä ohjauksella tarkoitetaan erilaisia toimia, joiden avulla kaikenikäiset kansalaiset voivat eri elämänvaiheissa määritellä valmiuksiaan, taitojaan ja kiinnostuksiaan. Ohjauksella tuetaan koulutukseen ja ammattiin liittyvää päätöksentekoa. Lisäksi se antaa eväitä hallita yksilöllistä kehityskaarta oppimisessa, työssä ja muissa konteksteissa. 2020-luvun Suomessa (Valtioneuvosto, 2020) määritelmä kattaa toimet ja palvelut, joiden avulla kaikenikäiset yksilöt pystyvät missä tahansa elämänvaiheessa:
- tunnistamaan osaamisensa, taitonsa, rajoituksensa, kiinnostuksensa ja arvonsa ja peilaamaan näitä edellytyksiä työmarkkinoiden mahdollisuuksiin ja tarpeisiin sekä tarjolla oleviin osaamisen kehittämisen mahdollisuuksiin
- tekemään mielekkäitä koulutukseen, urapolkuun, vapaa-aikaan sekä omaan toimeentuloon liittyviä suunnitelmia ja päätöksiä koko elämänkaaren ajan.
Digitalisoituneessa yhteiskunnassa ohjausta tarjotaan monikanavaisesti. Vuorovaikutus toteutuu esimerkiksi kasvokkain, puhelimitse, video-neuvotteluyhteyksillä, ja/tai viestein. Lisäksi yhä useammin ohjaustyön tueksi on saatavilla tekoälyratkaisuja. Laadukkaiden ja saavutettavien ohjauspalveluiden tarjoaminen monikanavaisesti edellyttää ohjaajalta vahvaa ymmärrystä ohjauksen perusteista sekä edistyneitä vuorovaikutustaitoja.
Monikanavaisen elinikäisen ohjauksen osaamisalue koostuu seuraavista osaamisista:
Ohjauksen teoriaosaaminen
Teoriaosaaminen on perusta ohjausinterventioille ja niiden kehittämiselle. Teoreettiset lähestymistavat jäsentävät ohjausajattelua ja auttavat ohjaajaa kehittämään omaa käyttöteoriaansa. Ohjauksen teoriaosaaminen tarkoittaa myös kykyä tarkastella kriittisesti ohjaustoimintaa erilaisista lähtökohdista ja arvioida niiden toimivuutta erilaisten ihmisten kanssa työskenneltäessä. Ohjausteoreettinen osaaminen on niin ikään ohjaajan kykyä hahmottaa eri teorioiden avulla sitä, mikä on hänen ohjaustyönsä tavoite sekä millaisilla menetelmillä ohjattavan prosesseja parhaiten tuetaan. Teoriaosaaminen kytkeytyy läheisesti muihin osaamisiin ja muodostaa yhden keskeisen osan ohjaajan ammatillisen osaamisen jatkuvaan kehittämiseen.
Vuorovaikutusosaaminen
Vuorovaikutusosaaminen tarkoittaa ohjaajan kykyä rakentaa ohjaussuhteita ja -prosesseja, joissa tuetaan yksilön ja ryhmien toimijuutta elämän suunnanotoissa. Vuorovaikutusosaaminen on taitoa toimia vuorovaikutustilanteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla, monikanavaisesti ja dialogitaitoja hyödyntäen. Vuorovaikutusosaamista on myös taito toimia rakentavasti monenlaisissa yhteisöissä.
Ohjauksen menetelmäosaaminen
Menetelmäosaaminen liittyy elämänsuunnitteluun, oppimisen ja opiskelun tukemiseen, elinikäisten urasuunnittelutaitojen vahvistamiseen sekä psykososiaalisen tuen tarjoamiseen. Se tarkoittaa kykyä suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää ohjausta. Ohjaajan tulee tunnistaa ja ymmärtää myös kehittyvän teknologian mahdollisuudet ohjaustyössä sekä kyetä kriittisesti arvioimaan uusiin työtapoihin liittyviä haasteita. Ohjaaja tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa.
Systeeminen kehittäminen
Maailman muutoksiin sekä kasvavaan ja monimuotoistuvaan ohjaustarpeeseen vastaaminen edellyttää yhteistä panostusta ohjauksen sisältöjen, menetelmien ja palvelujen kehittämiseen. Ohjausalan ammattilaisen osaamiseen kuuluu oman toiminnan lähtökohtien, ihmiskäsityksen, eettisen ajattelun ja maailmankuvan tiedostaminen ja reflektointi. Lisäksi systeeminen kehittäminen edellyttää ohjauksen, yhteiskunnan rakenteiden ja kehityskulkujen jatkuvaa arviointia. Ohjaajan tulee tunnistaa eettisiä kysymyksiä liittyen siihen, miten yksilön valinnat ja toiminta voisivat edistää ihmisen itsensä, yhteisönsä ja ympäristön yhteistä hyvää.
Systeemisen kehittämisen osaamisalue koostuu seuraavista osaamisista:
Yhteiskuntaosaaminen
Yhteiskuntaosaaminen tarkoittaa ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä tutkia yhdessä ohjattavien kanssa todennäköisiä, mahdollisia ja toivottavia tulevaisuuksia. Yhteiskuntaosaaminen edellyttää ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa tunnistaa ohjaukseen vaikuttavia rakenteita sekä edistää yhdenvertaista, oikeudenmukaista, demokraattista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
Verkosto-osaaminen
Verkosto-osaaminen tarkoittaa ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.
Kehittämisosaaminen
Kehittämisosaaminen tarkoittaa ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on systeemisen ajattelun taitoa ja tahtoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista tietoa, joka palvelee ohjaajan ja hänen yhteisönsä kehittymistä.
Ammatillisen osaamisen jatkuva kehittäminen
Ammatillisen osaamisen jatkuva kehittäminen liittyy olennaisesti edellä kuvattuihin osaamisalueisiin. Ohjaus on asiantuntijuutta ja näin ollen ohjaajan ammattitaitoon liittyy reflektiivisesti toimivan ammattilaisen piirre: ohjaaja on oman työnsä tutkija, joka rakentaa jatkuvasti käyttöteoriaansa ja säätelee tietoisesti omaa toimintaansa. Henkilökohtainen reflektointi sekä kyky tehdä perusteltuja valintoja ja ratkaisuja ovat pohjana ohjaustyön kehittämiselle.
Ammatillisen osaamisen jatkuvan kehittämisen osaamisalue koostuu seuraavista osaamisista:
Ammatillinen kehittyminen ja reflektio-osaaminen
Ammatillinen kehittyminen ja reflektio-osaaminen liittyy ohjausammattilaisen jatkuvaan oppimiseen sekä asiantuntijuuden ja kriittisen ajattelun kehittymiseen. Ohjaajalla tulee olla kykyä käydä keskustelua ohjauksen roolista ja rajoista tilanteissa, joissa siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostoiveita. Lisäksi hänellä on valmiuksia edistää ohjauksen tutkimusta ja kehittämistä sekä tiedostaa mahdollisuuksia vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen omaan työhön ja ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämiseen yhdessä ohjattavien ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.
Eettinen osaaminen
Eettinen osaaminen tarkoittaa ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaa ohjaajuuttaan sekä yhteisönsä käytäntöjä. Tämä sisältää ohjaustyöhön liittyvien käsityksien, arvojen ja asenteiden sekä ajattelu- ja toimintamallien tunnistamista ja vaikutusten arviointia. Ohjaaja osaa soveltaa eettistä ajattelua myös käytännön työssään sekä perustella tehtyjä ratkaisuja. Eettiseen osaamiseen sisältyy myös omasta hyvinvoinnista ja ammatillisen osaamisen ylläpitämisestä huolehtiminen. Eettiset ja filosofiset lähtökohdat luovat perustan kestävälle ja laadukkaalle ohjaustoiminnalle.