YMAS2210 Kuluttajakäyttäytyminen ja markkinat kestävässä kulutusyhteiskunnassa (6 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Kurssilla perehdytään kestävän yhteiskunnan ja kulutuskulttuurin luomiseen kuluttajakäyttäytymisen ja markkinoinnin näkökulmasta.

Kuvaus

Kurssi rakentuu kulutuksen ja markkinoinnin sosiokulttuurisen näkökulman neljän teema-alueen varaan. Kuluttajan identiteetin teema kattaa kuluttajan päätöksentekoa sekä tunteita. Markkinat kulttuureina -teema perehdyttää kulutusyhteisöihin, sosiaaliseen ympäristöön ja yhteisöllisyyteen. Kulutuksen sosio-historiallinen muotoutuminen -teemassa perehdytään siihen, miten kulutus linkittyy sosiaaliseen taustaan, arvoihin, normeihin ja elämäntyyliin, ja miten erilaiset taustat huomioidaan markkinoinnissa. Markkinoinnin ideologiat ja kuluttajien tulkintastrategiat -teema käsittelee ideologioita ja kuluttajien tulkintastrategioita markkinoiden muokaajina sekä arvon kokemista ja luomista jatkuvasti muuttuvilla markkinoilla. 

Teemoja pohditaan kestävän kehityksen tavoitteiden valossa, erityisesti SDG 12 Kestävä kulutus ja tuotanto. Kurssilla analysoidaan mahdollisuuksia sovittaa kulutus ja markkinointi planetaarisiin rajoihin. 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- eritellä monipuolisesti ja syvällisesti erilaisia teoreettisia näkökulmia kuluttajakäyttäytymiseen, kulutuskäytäntöihin sekä kulutusyhteiskuntaan 

- tunnistaa ja analysoida kuluttajakäyttäytymiseen ja kulutukseen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä, ymmärtää markkinoinnin rooli ja mahdollisuudet niissä 

- kuvata ja arvioida markkinoinnin yhteyksiä kestävän kulutusyhteiskunnan muotoutumiseen sekä ymmärtää tuotannon ja kulutuksen rooleja kestävän kehityksen tavoitteidnen edistämisessä (erityisesti SDG12)

- kriittisesti ja itsenäisesti tarkastella, arvioida ja vertailla kulutuksen ja markkinoinnin ilmiöitä hyödyntäen kurssilla opittuja teorioita ja käsitteitä, erityisesti sosiokulttuurista näkökulmaa 

- ottaa osaa kuluttajakäyttäytymisen ja markkinoinnin liikkeenjohdolliseen tai tieteelliseen keskusteluun ja tuoda siihen tieteelliseen tietoon pohjautuvia omia näkökulmia 

- kehittää suullista ja kirjallista esitystaitoaan laatimalla esseitä ja suullisesti esittämällä ja argumentoimalla näkemyksiään luennoilla ja kurssin seminaareissa  

- tehokkaammin toimia yhdessä toisten kanssa ja saada yhteisöä toimimaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi 


Lisätietoja

Opintojakson suoritustavat ja arviointikohteet täsmennetään vuosittain.

Esitietojen kuvaus

Markkinoinnin aineopinnot pääosin suoritettu

Oppimateriaalit

Opettajan kurssin oheistuksessa osoittamat artikkelit ja muu materiaali.

Kirjallisuus

  • The Oxford Handbook of Consumption Eds. Frederick F. Wherry and Ian Woodward 2019.
  • Consumer Culture Theory Eds. Arnould, Thompson, Crockett & Weinberger. Sage 2. painos. 2023.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Luennot, keskustelut ja esseet + tentti 40%; Pieni projekti 10%; Harjoitustö ryhmätyönä 40%; Seminaariin osallistuminen 10%
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (6 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta