YCCA2240 Vastuullisuusviestintä (4 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Järjestävä organisaatio:
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Miten vastuullisuudesta viestitään ja miten viestinnällä rakennetaan vastuullisuutta?

Kuvaus

Kurssilla perehdytään vastuullisuusviestinnän teoreettisiin perusteisiin, ja tutustutaan vastuullisuuden ja vastuullisuusviestinnän eri näkökulmiin käytännön esimerkkien kautta. Aiheet käsittelevät muun muassa yrityskansalaisuutta, vastuullisuusraportointia, yritysaktivismia ja sidosryhmädialogia. Vastuulliseen viestintään ja viestinnän etiikkaan liittyen pohditaan rajanvetoa markkinoinnin, viestinnän ja journalismin etiikan välillä.

Vastuullisuusviestintä liittyy useisiin YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin (SDG-tavoitteet), sillä kyse ei ole ainoastaan raportoinnista ja tiedottamisesta, vaan vastuullisuusviestinnällä myös edistetään kestävää kehitystä ja rakennetaan vastuullista yrityskulttuuria. Vastuullisuusviestintä se luo avoimuutta, lisää tietoisuutta ja kannustaa toimimaan vastuullisemmin kaikilla yhteiskunnan tasoilla. Vastuullisuusviestinnällä yritykset voivat korostaa sitoutumistaan eettiseen toimintaan, luoda avoimuutta työoloistaan ja edistää sosiaalista vastuutaan, ja siten osaltaan tukea kehittyneitä työmahdollisuuksia ja talouskasvua (SDG 8).Vastuullisuusviestintä tukee vastuullista kulutusta ja tuotantoa (SDG 12), kun yritykset kertovat kestävistä toimintatavoistaan, kiertotalousratkaisuistaan ja ympäristöystävällisistä tuotteistaan, ja kannustaen kuluttajia tekemään kestäviä valintoja. Niin ikään osana vastuullisuusviestintää yritykset kertovat ilmastotoimistaan ja pyrkimyksistään vähentää hiilijalanjälkeään, ja tukevat näin yhteiskunnallista siirtymää kohti kestävää energiaa ja ilmastotavoitteita (SDG 13). Vastuullisuusviestinnän kautta organisaatiot voivat korostaa sitoutumistaan eettiseen liiketoimintaan, avoimuuteen ja oikeudenmukaisuuteen, vahvistaen näin luottamusta sidosryhmiensä ja yhteiskunnan keskuudessa (SDG 16). Keskeinen osa vastuullisuusviestintää on tukea yritystä kuuntelemaan sidosryhmiä ja rakentamaan kumppanuuksia yhteisten, kestävien tavoitteiden saavuttamiseksi (SDG 17).

Opintojakson teemojen ja tehtävien kautta opiskelija kehittää kriittistä ajatteluaan, eri näkökulmien huomioimista ja argumentointia.

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija:

- tuntee vastuullisuusviestinnän käsitteitä ja strategioita organisaation kestävän kehityksen kontekstissa

- tuntee viestinnän eettiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen vastuullisuudesta viestittäessä

- tunnistaa vakuuttavan ja vaikuttavan vastuullisuusviestinnän piirteitä

- ymmärtää viestinnän merkityksen vastuullisen yrityskulttuurin rakentamisessa

- ymmärtää sidosryhmien odotusten ja tarpeiden kuuntelemisen osana vastuullista yritystoimintaa

Esitietojen kuvaus

JSBE: YTTP1150 Viestinnän johtamisen perusteet tai YTTP2150 Introduction to Corporate Communication.


Avoin yliopisto: YTTP1150 Viestinnän johtamisen perusteet tai Liiketoimintaosaamisen perusopinnot.

Oppimateriaalit

JSBE: Artikkelipaketti

Avoin yliopisto: oppimateriaali Moodlessa

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (4 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta