VKTA1012 Varhaiserityiskasvatus, täydennysosa (2 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

lapsen kehityksen ja oppimisen haasteet ja tuki, inklusiivinen varhaiskasvatus, inklusiivinen pedagogiikka, kolmitasoinen tuki

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • hallitsee perustiedot yleisimmistä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvistä haasteista

  • osaa tarkastella kehityksen ja oppimisen haasteita yksilön, ympäristön ja vuorovaikutuksen näkökulmasta sekä tuntee keskeisiä tukemisen tapoja kyseisissä haasteissa

  • tietää inklusiivisen pedagogiikan keskeiset piirteet ja ymmärtää mitä ne tarkoittavat käytännössä

  • osaa kuvata kolmitasoisen tuen ja ymmärtää tasojen väliset erot

Lisätietoja

Opintojakso on osa varhaiskasvatustieteen täydentäviä aineopintoja. Tämän opintojakson suorittavat avoimen väylän kautta varhaiskasvatuksen koulutukseen valitut opiskelijat, joiden pohjaopintoina ovat kasvatustieteen aineopinnot. 

Oppimateriaalit

Pihlaja, P. & Viitala, R. (2022). Varhaiserityiskasvatus. PS-Kustannus. (Luvut 1-3, 5-8, 10-16). Myös E-kirjana.

Sandberg, E. (2023). Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. PS-Kustannus. (Osat 2-5). Myös E-kirjana.

Heiskanen, N. & Syrjämäki, M. (toim.). (2022). Pienet tuetut askeleet. PS-Kustannus. (s. 14-83). Myös E-kirjana.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Itsenäinen opiskelu, eTentti Exam-järjestelmässä.
Arviointiperusteet:
Arvosana perustuu tenttiin.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Tentti (2 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta