VISA1020 Viestinnän ja vuorovaikutuksen tutkimus (8 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Sisältö

Seminaarityön laatiminen ohjatusti parityönä seminaarityöskentelyn tukemana. Seminaarissa ja seminaarityössä perehdytään viestinnän tutkimuksen teemoihin, tutkimuseettisiin periaatteisiin ja kehitetään tieteellistä ajattelua ja ilmaisua sekä tiedon- ja projektihallinnan, ongelmanratkaisun, päätöksenteon, vastuullisen yhteistyön ja rakentavan palautteen taitoja. 

Suoritustavat

Kontakti- ja verkko-opetus sekä itsenäinen työskentely. 

Arviointiperusteet

Seminaarityöskentely ja seminaarityö. Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään kurssilla. 

Osaamistavoitteet

Opiskelija

  • jäsentää näkemystään viestinnän teoreettisista käsitteistä ja tutkimuksesta
  • osaa valita ja rajata tutkimusaiheen ja laatia tutkimussuunnitelman 
  • osaa hankkia tietoa tärkeimmistä tutkimusaiheeseensa liittyvistä tiedonlähteistä sekä arvioida kriittisesti lähdeaineistoa 
  • osaa soveltaa valitsemaansa tutkimusmenetelmää tutkimuskysymyksiin vastaamisessa 
  • osaa raportoida tutkimustaan tieteellisten konventioiden mukaisesti sekä perustella tekemänsä valinnat ja arvioida tulostensa luotettavuutta ja merkitystä 
  • osaa arvioida rakentavasti ja kriittisesti seminaaritöitä sekä osallistua tieteelliseen keskusteluun.  

Lisätietoja

Suositus ajoituksesta: 1. vuosi. Suoritetaan rinnakkain opintojaksojen VIEA010 Tutkimuskurssi ja VISA1013 Vuorovaikutuksen teoriaperusta kanssa.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Ajoitus: 1. vuosi. Opintojakso tarkoitettu viestinnän maisteriohjelmassa aloittaneille, joilla ei ole kandidaatin tutkintoa viestinnästä tai puheviestinnästä.
Arviointiperusteet:
Seminaarityöskentely ja seminaarityö.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Seminaari (8 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta