VAAM1361 Kestävä elämäntapa, ympäristön ilmiöt ja STEAM (4 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteet, käsitteet, sisällöt ja menetelmät varhaiskasvatuksessa; STEAM-toimintatavan käsitteet, tavoitteet ja sisällöt varhaiskasvatuksessa; lapsen kyselevän ja tutkivan ajattelun kehittymisen tukeminen; ilmiölähtöisyys, tutkiva toiminta, leikki, tutkiminen ja kokeilu STEAM-toiminnassa.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteita, sisältöjä ja menetelmiä erityisesti varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen näkökulmasta 

  • ymmärtää varhaiskasvatuksen opettajan roolin lapsen ympäristösuhteen muodostumisessa 

  • tuntee STEAM-toimintatavan sekä tutkivan toiminnan keskeisiä sisältöjä ja käsitteitä

  • hahmottaa STEAM-sisältöjen opetuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opetussuunnitelmissa

  • ymmärtää lasten tutkivan toiminnan ohjaamisen perusteet

  • osaa tukea lapsen käsitteellisen ajattelun kehittymistä 

  • osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kestävän elämäntavan mukaista STEAM-toimintaa erilaisissa varhaiskasvatuksen ympäristöissä 

  • omaa pedagogisia valmiuksia ohjata STEAM-toimintatapaan perustuvaa leikinomaista ja toiminnallista oppimista varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisille 

Lisätietoja

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.

Oppimateriaalit

Parikka-Nihti, M. & Suomela, L. 2014. Iloa ja ihmettelyä. Ympäristökasvatus varhaislapsuudessa. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Luvut 13-15. Jyväskylä: PS-kustannus.

BRUNTON, P. & THORNTON, L. 2010. Science in the early years. Building firm foundation from birth to five. Lontoo: Sage. 

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.  

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Opetus (4 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Tentti (4 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta