VAAM1350 Kieli (4 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Lapsen kielen kehitys, kielitietoisuus, monikielisen oppijan tukeminen, S2-opetus, monilukutaito, kaksikielinen varhaiskasvatus ja esiopetus

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee lapsen kielen kehityksen vaiheet
  • osaa tukea lapsen kielellisiä taitoja ja valmiuksia sekä kielellisen identiteetin kehitystä
  • ymmärtää kielitietoisuuden eri ulottuvuudet ja kielitietoisen pedagogiikan toimintaperiaatteet
  • osaa soveltaa kielitietoista pedagogiikkaa moninaisista kielellisistä ja kulttuurisista taustoista tulevien lasten kanssa
  • ymmärtää S2-opetuksen, monilukutaidon ja kaksikielisen varhaiskasvatuksen pedagogisia lähtökohtia

Lisätietoja

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.

Oppimateriaalit

  • Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) (2020). Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-Kustannus.
  • Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä. 

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Opetus (4 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta