VAAM1250 Perhe ja yhteistyö (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyö sekä moniammatillinen ja monialainen yhteistyö

Kuvaus

Kasvatusyhteistyö; perhe, monialainen ja moniammatillinen yhteistyö käsitteinä ja varhaiskasvatuksen käytäntöinä; lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolaki, lasten ja perheiden palvelujärjestelmät.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 

  • tuntee vanhempien kanssa toteutettavan kasvatusyhteistyön perusteita ja toimintatapoja 

  • tiedostaa perhemuotojen moninaisuuden 

  • ymmärtää lapsen ja huoltajien osallisuuden merkityksen kasvatusyhteistyössä sekä moniammatillisessa ja -alaisessa yhteistyössä

  • saa valmiuksia kohdata erilaisia vanhempia ja toteuttaa kasvatusyhteistyötä

  • tuntee moniammatillisen ja -alaisen yhteistyön toimintatapoja

  • on perehtynyt yhteistyöhön liittyvään lainsäädäntöön 

  • tuntee lasten ja perheiden keskeiset palvelujärjestelmät 

  • kykenee tukemaan lapsia ja huoltajia erilaisissa haastavissa tilanteissa 

  • tiedostaa asiantuntijuutensa merkityksen ja osaa toimia moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa lasten ja perheiden sekä muiden asiantuntijoiden kanssa 

Lisätietoja

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.

Oppimateriaalit

Castrén, A. (2009). Onko perhettä eron jälkeen?: Eroperhe, etäperhe, uusperhe. Gaudeamus Helsinki University Press. (soveltuvin osin)

Mönkkönen, K., Kekoni, T., & Pehkonen, A. (2019). Moniammatillinen yhteistyö: Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus. (e-kirja) (soveltuvin osin)

MAHKONEN, S. (2018). Vuoden 2018 Varhaiskasvatuslaki. Edita. (soveltuvin osin)

Seikkula, J., & Arnkil, T. E. (2009). Dialoginen verkostotyö ([Uusittu p.].). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.  

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä. 


Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta