VAAM1231 Lapsen kehitys, terveys ja hyvinvointi (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Varhaisvuosien kehitys, lapsen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi sekä pahoinvoinnin ennaltaehkäisy

Kuvaus

Varhaisvuosien kehitys, kehitysteoriat ja temperamenttiteoriat; kehittyvän lapsen tarpeet; kiintymyssuhteet ja varhainen vuorovaikutus; psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi sekä terveys ja terveydenhuolto; suoja- ja riskitekijät, kiusaaminen ja kiusaamisen ennaltaehkäisy; kriisivalmius ja turvataitokasvatus, hoito- ja palvelujärjestelmä.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
  • ymmärtää klassisia kehityspsykologian teorioita ja on tutustunut uuteen tutkimustietoon lapsen kehityksestä ja tunnistaa kehityksen suoja- ja riskitekijöitä

  • on omaksunut perustiedot lapsen varhaisvuosien kehityksestä

  • ymmärtää lapsen hyvinvoinnin sosiaalisia, psyykkisiä ja fyysisiä näkökulmia

  • osaa tarkastella, arvioida ja tukea lapsen kehitystä sekä fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia sekä tunnistaa näihin vaikuttavia tekijöitä

  • ymmärtää kiusaamis- ilmiön moninaisuutta ja omaa taitoja ennaltaehkäistä ja puuttua kiusaamistilanteisiin lapsiryhmässä

  • omaa perustiedot turvataitokasvatuksesta

  • osaa tukea kriisissä olevaa lasta ja ennaltaehkäistä psyykkistä pahoinvointia kriisitilanteissa

  • on tutustunut tavallisimpiin lastentauteihin, tapaturmiin, lääkehoidon suunnitelmaan sekä ensiapuun. 

Lisätietoja

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa. 

Oppimateriaalit

Keltikangas-Järvinen, L. (2004) (tai uudempi painos). Temperamentti: Ihmisen yksilöllisyys. WSOY (s. 1- 263).

Laaksonen, V. (2022). Kaveritaidot varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus. TAI

Repo, L. (2015). Pienet lapset ja kiusaamisen ehkäisy. PS-kustannus.

Pulkkinen, L., Ahonen, T., & Ruoppila I. (toim.) (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uudistettu painos). Ps-kustannus. (soveltuvin osin)

Thomasello, M. Becoming human. Harvard University Press. (e-kirja) (soveltuvin osin)

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä. 

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta