TTMP1102 Terveyden edistämisen perusteet (3 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojaksolla käsitellään terveyden edistämisen perusteita.

Kuvaus

  • Terveys, hyvinvointi ja terveyden edistäminen
  • Terveyden ulottuvuudet ja lähestymistavat
  • Planetaarinen terveys ja planetaarisen terveyden edistäminen
  • Terveysosaaminen ja terveyskäyttäytyminen eri ikäryhmissä
  • Väestön terveyserot ja niiden kaventamisen keinoja
  • Terveyteen vaikuttavat tekijät
  • Terveyden eriarvoisuus
  • Terveyden edistämistä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset säädökset ja asiakirjat
  • Terveyden edistämisen toimintaympäristöt 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • kuvata terveyttä ja terveyden edistämistä käsitteenä sekä eritellä terveyden lähestymistapoja
  • kuvata terveyseroja eri väestöryhmissä sekä eritellä ja arvioida niiden kaventamisen keinoja
  • esitellä terveyden edistämisen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä toimintaa ohjaavia säädöksiä ja asiakirjoja
  • kuvata ja eritellä terveyden edistämisen toimijoita, toiminta-alueita ja toimintaympäristöjä
  • kuvata eri toimintaympäristöissä yleisesti käytettäviä terveyden edistämisen toimia 

Kirjallisuus

  • Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim, s. 11–170 (luvut 1–23), 214–256 (luvut 30–33), 390–434 (luvut 52–57).
  • Kaasalainen, K. 2016. Terveyden lukutaito ja terveyserojen kaventaminen. Teoksessa M. Sihto & S. Karvonen (toim.). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. THL, s. 141–160.
  • St. Leger, L. ym. 2022. Health promoting schools. Teoksessa S. Kokko & M. Baybutt (toim.) Handbook of Settings-Based Health Promotion. Springer, s. 105–117.
  • Kuhn, K. & Chu, C. 2022. Health promoting workplaces. Teoksessa S. Kokko & M. Baybutt (toim.) Handbook of Settings-Based Health Promotion. Springer, s. 167–176.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (16 tuntia), luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen
Arviointiperusteet:
Tentti 100 %
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (3 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta