TTMA1004 Mielenterveys ja tunneosaaminen (3 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Avainteksti
Opintojaksolla käsitellään lasten ja nuorten mielenterveyttä ja tunnetaitoja.
Kuvaus
- Lasten ja nuorten mielenterveys
- Mielenterveyttä suojaavat ja kuormittavat tekijät sekä niiden vaikutusmenkanismit
- Yleisimmät lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöt
- Tunnetaidot
- Kriisit ja stressi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä ja käyttää lasten ja nuorten mielenterveyteen ja tunteiden säätelyyn liittyviä keskeisiä käsitteitä
- kuvailla lasten ja nuorten mielenterveyttä
- nimetä lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä
- kuvailla keskeisiä mielenterveyttä suojaavia ja kuormittavia tekijöitä sekä selittää niiden vaikutusmekanismeja
- kuvailla tunteiden säätelyn kehittymistä sekä analysoida tunteiden tunnistamiseen ja säätelyyn vaikuttavia tekijöitä
- perustella tunnetaitojen merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille
- perustella hyvän mielenterveyden ja tunnetaitojen edistämistä koulussa
Oppimateriaalit
- Appelqvist-Schmidlechner, K. (2016). Mitä on positiivinen mielenterveys ja kuinka sitä mitataan? Suomen lääkärilehti 71 (24): 1759-1764. Saatavana verkossa: https://www.laakarilehti.fi/pdf/2016/SLL242016-1759.pdf
- Cacciatore, R. (2007). Aggression portaat. Opetusmateriaali kouluille. Helsinki: Opetushallitus. (sivut 1–159)
- Kivimäki, M. & Strandberg, T. (2024). Pitkäaikainen stressi ja kardiometaboliset häiriöt. Duodecim 140 (3): 230–6. Saatavana verkossa: https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo18096.pdf
- Kokkonen, M. (2017). Ihastuttavat, vihastuttavat tunteet. Opi tunteiden säätelyn taito. Jyväskylä: PS-Kustannus. (201 s.)
- Korkeila, K. (2006). Mikä suojaa stressiltä ja stressihaitoilta? Suomen lääkärilehti 61 (40): 4085–4090. Saatavana verkossa: https://www.laakarilehti.fi/pdf/2006/SLL402006-4085.pdf
- Korkeila, J. (2008). Stressi, tunteiden säätely ja immuniteetti. Duodecim 124 (6): 683-92. Saavatava verkossa: https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo97123.pdf
- Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander A. (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Saatavana verkossa: https://www.oppiportti.fi/op/opk04607 Luvut:
2. Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina
3. Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät
10. Aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö ADHD
12. Ahdistuneisuushäiriöt
15. Lasten ja nuorten mielialahäiriöt
18. Syömishäiriöt
23. Itsetuhokäyttäytyminen
25. Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy
- Ojala, K. (2023). Mielen hyvinvointi. Teoksessa Ojala, K. & Kulmala, M. (toim.) Koululaisten terveys ja muuttuvat haasteet 2022: WHO-Koululaistutkimus 40 vuotta. JYU Reports 25, Jyväskylä 2023. Saatavana verkossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9753-3
HUOM! Lääkärilehden artikkelit saatavana Haka-tunnuksilla JY:n kirjaston aineistohaun (Jykdoc) kautta.
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Itsenäinen opiskelu ja kirjallisuuden tenttiminen.
Arviointiperusteet:
Tentti 100 %
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2, Periodi 3, Periodi 4
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Tentti (3 op)
Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi