TTMA1004 Mielenterveys ja tunneosaaminen (3 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojaksolla käsitellään lasten ja nuorten mielenterveyttä ja tunnetaitoja.

Kuvaus

  • Lasten ja nuorten mielenterveys
  • Mielenterveyttä suojaavat ja kuormittavat tekijät sekä niiden vaikutusmenkanismit
  • Yleisimmät lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöt
  • Tunnetaidot
  • Kriisit ja stressi 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • määritellä ja käyttää lasten ja nuorten mielenterveyteen ja tunteiden säätelyyn liittyviä keskeisiä käsitteitä
  • kuvailla lasten ja nuorten mielenterveyttä
  • nimetä lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä
  • kuvailla keskeisiä mielenterveyttä suojaavia ja kuormittavia tekijöitä sekä selittää niiden vaikutusmekanismeja
  • kuvailla tunteiden säätelyn kehittymistä sekä analysoida tunteiden tunnistamiseen ja säätelyyn vaikuttavia tekijöitä
  • perustella tunnetaitojen merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille
  • perustella hyvän mielenterveyden ja tunnetaitojen edistämistä koulussa 

Oppimateriaalit

Teema 1:

Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander A. (toim.) 2017. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Saatavana myös: https://www.oppiportti.fi/op/opk04607

Luvut:

1 Biopsykososiaalinen kehitys

2 Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina

3 Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät

10 Aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö ADHD

12 Ahdistuneisuushäiriöt

15 Lasten ja nuorten mielialahäiriöt

18 Syömishäiriöt

19 Traumaperäiset stressihäiriöt ja sopeutumishäiriöt

23 Itsetuhokäyttäytyminen

25 Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy

Teema 2:

Kokkonen, M. 2017. Ihastuttavat, vihastuttavat tunteet. Opi tunteiden säätelyn taito. Jyväskylä: PS-Kustannus. (201 s.)

Cacciatore, R. 2007. Aggression portaat. Opetusmateriaali kouluille. Helsinki: Opetushallitus. (234 s.) 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Itsenäinen opiskelu ja kirjallisuuden tenttiminen
Arviointiperusteet:
Tentti 100 % (Teema 1: 50 %, Teema 2: 50 %)
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2, Periodi 3, Periodi 4
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Tentti (1.5 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Kirjatentti 100 %
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Itsenäinen opiskelu, kirjallisuuden tenttiminen (molemmat kirjat tentitään samalla tenttikerralla)

Kirjallisuus:
  • Cacciatore, R. 2007. Aggression portaat. Opetusmateriaali kouluille. Helsinki: Opetushallitus. (234 s.)
  • Kokkonen, M. 2017. Ihastuttavat, vihastuttavat tunteet. Opi tunteiden säätelyn taito. Jyväskylä: PS-Kustannus. (201 s.). Myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-451-839-0
Ei julkaistua opetusta
x

Tentti (1.5 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Kirjatentti 100 %
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Itsenäinen työskentely, kirjatentti (molemmat kirjat tentitään samalla tenttikerralla)

Oppimateriaalit:

Tentittävä kirjallisuus:

Teema 1:

Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander A. (toim.) 2017. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Saatavana myös: https://www.oppiportti.fi/op/opk04607(aukeaa uuteen ikkunaan)

Luvut:

1 Biopsykososiaalinen kehitys

2 Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina

3 Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät

10 Aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö ADHD

12 Ahdistuneisuushäiriöt

15 Lasten ja nuorten mielialahäiriöt

18 Syömishäiriöt

19 Traumaperäiset stressihäiriöt ja sopeutumishäiriöt

23 Itsetuhokäyttäytyminen

25 Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy

Ei julkaistua opetusta