TTIA1109 Yhteiskunnalliset rakenteet ja ilmiöt aikuiskoulutuksessa (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojakson keskiössä yhteiskunnalliset rakenteet ja ilmiöt, koulutusjärjestelmää ohjaavat lait, koulutuspoliittiset linjaukset ja aktiivinen kansalaiskasvatus

Kuvaus

  • Progressiivinen pedagogiikka, kriittinen pedagogiikka ja sivistyspedagogiikka
  • Eriarvoistavat yhteiskunnalliset rakenteet
  • Tasa-arvoiset oppimisyhteisöt
  • Aktiivinen ja demokraattinen kansalaisuus
  • Osallistuva ja deliberatiivinen demokratia
  • Ekososiaalinen sivistys ja kasvaminen globaaliin vastuullisuuteen
  • Terveysalan koulutusta koskevat lait ja säädökset  
  • Opetushallinnon keskeiset käsitteet
  • Suomen ja EU:n koulutusjärjestelmien rakenne ja koulutuspoliittinen ohjaus 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää yhteiskunnallisten rakenteiden ja aikuiskoulutuksen välistä dynamiikkaa ja jännitteitä
  • ymmärtää yhteiskunnallisen vallankäytön muotoja ja merkityksiä aikuiskoulutuksessa
  • osaa arvioida kriittisen pedagogiikan ja sivistyspedagogiikan merkitystä vallitsevan koulutusjärjestelmän arvoperustan, rakenteiden ja toimintatapojen vastavoimana
  • ymmärtää kansalaiskasvatuksen merkityksen ja osaa tukea aktiivista kansalaisuutta ja osallisuutta aikuiskoulutuksen konteksteissa
  • ymmärtää omaehtoisen yhteisöllisyyden ja elinikäisen oppimisen välisiä yhteyksiä ja osaa tukea tasa-arvoisten oppimisyhteisöjen rakentumista ja toimintaa
  • osallistuu itse ja tukee muiden osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun kestävän koulutusjärjestelmän luomiseksi
  • ymmärtää Suomen koulutusjärjestelmän toiminnan ja hallinnon sekä näitä ohjaavat eritasoiset säädökset
  • osaa seurata ja noudattaa harkiten terveysalan koulutuspoliittisia linjauksia ja lainsäädäntöä sekä toteuttaa opetushallinnollisia tehtäviä 

Lisätietoja

Korvaa opintojaksot:

  • TTIA1106 Yhteiskunnalliset ilmiöt ja aktiivinen kansalaisuus aikuiskoulutuksessa (4 op)

  • KTEA006 Sosiaali- ja terveysalan koulutuksen hallinto (2 op)

Oppimateriaalit

  • Alhanen, K. (2017) Dialogi demokratiassa. Helsinki: Gaudeamus (myös e-kirjana)

  • Finlex (https://www.finlex.fi/fi/)

  • Gibson, B. E., Nicholls, D. A., Setchell, J., Synne Groven, K. (eds.) 2018. Manipulating practices: A critical physiotherapy reader 
    https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/29

  • hooks, b., Vainonen, J., Vuorikoski, M. & Rekola, H. 2007. Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura.

  • Jarvis. P. (2008) Democracy, lifelong learning and the learning society: active citizenship in the late modern age. London: Taylor & Francis Ltd.

  • Nussbaum, M. (2010) Talouskasvua tärkeämpää. Miksi demokratia tarvitsee humanistista sivistystä? Helsinki: Gaudeamus

  • Pätäri, J., Teräsahde, S., Harju, A., Manninen, J. & Heikkinen, A. (2019) Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna. Helsinki: Vapaa sisvistytyö ry.

  • Suoranta, J. (2019) Paulo Freire: Sorrettujen pedagogi. Helsinki: Into [myös e-kirjana]

  • Suoranta, J. (2005) Radikaali kasvatus: Kohti poliittista sosiologiaa. Helsinki: Gaudeamus. (myös e-kirjana)

  • United Nations (2016) Transforming our world: The 20230 agenda for sustainable development. A/RES/70/1. www.https://sustainabledevelopment.un.org

  • Muu opintojaksolla ilmoitettava ajankohtainen materiaali. 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja pienryhmätyöskentelyyn sekä vaadittavien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa itse-, vertais- ja opettaja-arviointia.
Opetusajankohta:
Periodi 3, Periodi 4
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta