TIES471 Reaaliaikainen renderöinti (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Informaatioteknologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Sisältö

Johdatus reaaliaikaiseen renderöintiin eli hahmontamiseen (MOT-sanakirjan suomennos). Kertausta ja syvennystä esitiedoista: grafiikkaliukuhihna, koordinaatistomuunnokset, materiaalit, teksturointi. Uutta asiaa: Modernin näytönohjaimen arkkitehtuuri, GPU liukuhihna ja varjostimet, varjostinkielellä ohjelmoiminen, kehittyneet varjostintekniikat, valaistus, kuvaperustaiset tekniikat, monikulmiotekniikat, kaarevat pinnat, näkymänhallinta, liukuhihnan optimointi, renderöinti VR-laseissa ja AR-sovelluksissa.


Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää nykyisissä peleissä ja sovelluksissa käytettävien renderöintimenetelmien toiminnan myös laitteistoarkkitehtuurin näkökulmasta. Hänellä on valmiudet renderöintimenetelmien hyödyntämiseen eri sovelluksissa. Opiskelija saa käsityksen aiheeseen liittyvästä tämän hetken tutkimuksesta.

Esitietojen kuvaus

Tietokonegrafiikan perusteet sekä Algoritmit 1 ja 2 täytyy olla. Kaikki matematiikan kanssa tehty aiempi askartelu auttaa ja erityisesti lineaarialgebran kurssi on vahvasti suositeltava käydä ennen tätä.

Pakolliset esitiedot

Oppimateriaalit

Avoimesti lisensoidut ja saatavilla olevat tutoriaalit. Grafiikkarajapintojen dokumentaatiot. Tieteelliset artikkelit alan lehdissä ja konferensseissa.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta