SAXP1115 Suullinen ja kirjallinen viestintä II (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
saksa
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Osa 1: Tavoitellaan asiantuntijatyössä vaadittavaa teoreettista ja käytännön osaamista saksan kielen standardiääntämyksen osalta. Luennolla tutustutaan saksan kielen äänteisiin ja äänneyhdistelmiin, sana- ja lausepainoon, lausefoneettisiin ilmiöihin ja fonostilistiikkaan mm. vertaamalla muiden kielten äännejärjestelm­­iin. Kielistudiossa sovelletaan opittua oman ääntämisen kehittämiseen ja puheen sujuvuuteen käytännön harjoitusten avulla.

Osa 2: Jatkumoa opintojaksolle SAXP1114 Suullinen ja kirjallinen viestintä I. Opintojaksolla kehitetään edelleen kielitaitoa sekä viestintä- ja vuorovaikutusvalmiuksia. Opetukseen sisältyy mm. eri tekstilajien lukemista ja kirjoittamista sekä sanasto-, kielioppi- ja keskusteluharjoituksia. Säännöllinen ja aktiivinen osallistuminen opetukseen, lisäksi paljon itsenäistä työskentelyä, suulliset ja kirjalliset tehtävät.

Suoritustavat

Opintojakso koostuu kahdesta osasuorituksesta: 1) fonetiikan luennoista ja ääntämisharjoituksista 2 op sekä 2) viestintätaitojen kontaktiopetuksesta 3 op. Fonetiikan ja ääntämisharjoitusten osuuden voi suorittaa itsenäisesti tenttimällä.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

(Osa 1)

  • tuntee ääntöväylän eri osat ja niiden funktiot puheäänteiden tuottamisessa,
  • tuntee saksan kielen oikeinkirjoitusjärjestelmän ja äännejärjestelmän välisen suhteen,
  • tuntee sana-, lause- ja tekstitason ääntämyksen perusteet ja osaa soveltaa tietojaan ääntämisessään,
  • osaa arvioida omaa ääntämistään ja korjata sitä;

(Osa 2)

  • osaa viestiä (sekä suullisesti että kirjallisesti) kohdekulttuurille ominaisella tavalla tavanomaisissa muodollisemmissakin tilanteissa,
  • tuntee tekstilajeja ja osaa ilmaista itseään kirjallisesti tekstilajin edellyttämällä tavalla,
  • osaa kehittää kielitaitoaan itsenäisesti kehittymistarpeidensa kannalta tarkoituksenmukaisin keinoin.

Esitietojen kuvaus

Poikkeukset vain perustelluista syistä.

Pakolliset esitiedot

Kirjallisuus

  • 951-8905-87-8 HALL/NATUNEN/FUCHS/FREIHOFF (2005), Deutsche Aussprachelehre, s. 5-143, 173–195.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Kontaktiopetus. Toteutus koostuu kahdesta osasuorituksesta: 1) fonetiikan luennoista ja ääntämisharjoituksista 2 op sekä 2) viestintätaitojen kontaktiopetuksesta 3 op. Säännöllinen ja aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80 % ).
Arviointiperusteet:
Osa 1 (fonetiikka): Oppimistehtävät, ääntämisosaamisen jatkuva arviointi ja suullinen esitelmä. Osa 2 (viestintätaitojen kontaktiopetus): Kirjalliset tuotokset (2/3) arvioidaan asteikolla 0-5, samoin suullista viestintää (1/3) jatkuvan näytön perusteella.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Toteutus koostuu kahdesta osasuorituksesta: 1) fonetiikan tentistä 2 op sekä 2) viestintätaitojen kontaktiopetuksesta 3 op.
Arviointiperusteet:
Osa 1:n (fonetiikka) itsenäinen suoritustapa: Suullinen ääntämiskoe ja kirjallinen tentti. Osa 2 (viestintätaitojen kontaktiopetus): Kirjalliset tuotokset (2/3) arvioidaan asteikolla 0-5, samoin suullista viestintää (1/3) jatkuvan näytön perusteella. Säännöllinen ja aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80 % ).
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Fonetiikka (luennot ja ääntämisharjoitukset): Kontaktiopetus (2 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
<p>Oppimistehtävät, ääntämisosaamisen jatkuva arviointi ja suullinen esitelmä.&nbsp;</p>
Suorituskieli:
saksa
Ei julkaistua opetusta
x
x

Viestintätaidot: Kontaktiopetus (3 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
saksa
Ei julkaistua opetusta
x

Fonetiikka: kirjallinen tentti ja ääntämiskoe (2 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Suullinen ääntämiskoe ja kirjallinen tentti.
Suorituskieli:
saksa
Kirjallisuus:
  • 951-8905-87-8 HALL/NATUNEN/FUCHS/FREIHOFF (2005), Deutsche Aussprachelehre, s. 5-143, 173–195.
Ei julkaistua opetusta