RUOA1217 Ordförrådet i svenska (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojaksolla perehdytään ruotsin sanastoon eri perspektiiveistä: kotoperäisiin sanoihin, uudissanoihin, lainasanoihin, fraseologiaan ja sanontoihin. Kurssilla syvennytään erityisesti ruotsin kielen nykysanastoon. Käytännön osaaminen yhdistyy teoriaan sanasemantiikasta ja semanttisesta analyysistä. Opintojakso soveltuu niin opettajiksi aikoville kuin kieliasiantuntijoillekin.

Suoritustavat

Kontaktiopetus (sisältää kirjallisen tentin tai kirjallisia oppimistehtäviä) TAI kirjatentti. 

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija 

  • osaa käyttää semanttista terminologiaa ja hallitsee sanasemanttisen analyysin
  • tunnistaa ruotsin nykysanaston sanatyypit
  • osaa nimetä ruotsin eri tyylilajeissa esiintyvät semanttiset erityispiirteet sekä
  • tunnistaa ja osaa selittää suomenruotsin sanastolliset erot ja niiden perustan suhteessa ruotsinruotsiin.  

Pakolliset esitiedot

  • Esitietoryhmä 1
  • TAI
  • Esitietoryhmä 2
    • Ruotsin kielen perusopinnot valinnaisina opintoinaEi julkaistu tälle opetussuunnitelmakaudelle

Oppimateriaalit

Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa. Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus. 

Kirjallisuus

  • L.-E. Edlund & B. Hene (1992). Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum.
  • S. Sjöström (2001). Semantisk förändring – hur ord får nya betydelser. Sivut 11 – 66 ja 99 – 173. (1. painos).
  • A. Vogel (2014). Laddade ord - Hur nya uttryck, som kategoriserar människor, tas in i svenskan. Språk och stil, vol. 24, s. 72-100. Saatavilla verkossa: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A800919&dswid=-5517
  • M. Reuter, C. af Hällström-Reijonen & M. Tandefelt (2019). Finlandismer i skriven finlandssvenska. Kirjassa: Språk i prosa och press (toim. M. Tandefelt). S. 16-31. Saatavilla verkossa: https://www.sls.fi/sv/utgivning/sprak-i-prosa-och-press

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Kontaktiopetus (läsnaolovaatimus 80 %) ja kirjallinen tentti TAI kontaktiopetus (läsnaolovaatimus 80 %) ja kirjalliset oppimistehtävät.
Arviointiperusteet:
Osaamistavoitteiden saavuttaminen kirjallisen tentin tai oppimistehtävien perusteella.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Kirjatentti
Arviointiperusteet:
Osaamistavoitteiden saavuttaminen tentin perusteella.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Osaamistavoitteiden saavuttaminen
Suorituskieli:
ruotsi
Työskentelytavat:

Kontaktiopetus ja siihen liittyvä kirjallinen tentti TAI kontaktiopetuksen yhteydessä annettavat kirjalliset oppimistehtävät.

Oppimateriaalit:

Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa. 

Kirjallisuus:
Ei julkaistua opetusta
x

Tentti (5 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Osaamistavoitteiden saavuttaminen
Suorituskieli:
ruotsi
Työskentelytavat:

E-tentti

Oppimateriaalit:

Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus

Kirjallisuus:
Ei julkaistua opetusta