PSYSFM40 Kliinisen psykologian syventävä osaaminen (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Psykologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opiskelija syventää psykologian alan erityisasiantuntijuuttaan johonkin kliinisen psykologian ja psykoterapian/psykologisten interventioiden ilmiöön keskittyen.

Kuvaus

Opintojaksolla opiskelija perehtyy itsenäisesti valitsemiinsa näkökulmiin, jotka liittyvät kliiniseen psykologiaan, psykoterapiaan, psykoterapiatutkimukseen ja kliinisen psykologian hoidollisiin ja preventiivisiin interventioihin sekä psykologisiin arviointeihin

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kliinisen psykologian ja psykoterapian alueen teoriaa ja tutkimusta. Opiskelija hallitsee tiedollisesti kliinisen psykologian, psykoterapian, hoidollisten ja preventiivisten ilmiöiden sekä psykologisen arvioinnin keskeisiä lähestymistapoja ja kysymyksenasetteluja, sekä osaa vertailla niiden soveltuvuutta erilaisiin ammatillisen työskentelyn tilanteisiin. Opiskelija osaa jakaa hankkimansa tiedon vertaisilleen kirjallisessa ja/tai esityksen muodossa.

Lisätietoja

Opintojakso tällä koodilla on tarkoitettu psykologian FM tutkinto-ohjelmassa opiskeleville ja PsM tutkinto-ohjelmassa opiskelevat voivat osallistua osana rinnakkaista PSYS4900 opintojaksoa. Opiskelijan tulee valita sellainen kliinisen psykologian aihepiiri, johon hän ei koe aikaisemmin muissa opinnoissaan syventyneensä siinä määrin kuin ammatillisen identiteettinsä ja osaamispohjansa kannalta kokee toivottavaksi. Tämä aihepiiri ei saa myöskään liittyä suoraan tai sivuta vahvasti opiskelijan pro gradu –tutkielman ja loppukokeen aihepiirejä. 

Esitietojen kuvaus

Psykologian perus- ja aineopinnot. 

Oppimateriaalit

Valitaan yksi seuraavista neljästä vaihtoehdosta.

WAMPOLD, B. E. & IMEL, Z. E. (2015) The great psychotherapy debate : the evidence for what makes psychotherapy work. E-kirja. (334 sivua)

ja

FINN, S. E., FISCHER, C. T., & HANDLER, L. (2012). Collaborative/therapeutic assessment: A casebook and guide. John Wiley & Sons. (440 sivua)

TAI

SMASH, E. J. & Barkley, R. A. Child Psychopathology. 3rd edition. (tai vaihtoehtoinen teos)

TAI

ERONEN, S. & LAHTI-NUUTTILA, P. (2012) Mikä psykoterapiassa auttaa? Integratiivisen lähestymistavan perusteita.

ja

HUTTUNEN, M. & KALSKA, H. (2015/2020) Psykoterapiat.

TAI

RANTA, K.. FREDRIKSON, J., KOSKINEN, M., TUOMISTO, M. T. & CHARPANTIER, P. (2018) Lasten ja nuorten kognitiiviset ja käyttäytymisterapiat. 


ja erikseen sovittava täydentävä aineisto. 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen, kirjallinen yhteenveto opitusta ja kirjalliseen tuotokseen perustuva pienryhmäesitysmuotoinen tentti.
Arviointiperusteet:
Opintojakso arvioidaan pienryhmätenttitilaisuuden suoriutumisen perusteella asteikolla 0–5.
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2, Periodi 3, Periodi 4, Periodi 5
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen, kirjallinen yhteenveto ja pienryhmäesitysmuotoinen tentti (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta