PSYS4000 Psykologian sovellusalakohtainen syventyminen (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Psykologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opiskelija syventyy A) vanhemmuuden ja perheen, B) aikuisuuden elämänkulun, C) työelämämotivaation ja –hyvinvoinnin tai D) kognitiivisen neurotieteen ilmiöihin.

Kuvaus

Opintojakso tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden syventyä yhdessä kanssaopiskelijoiden kanssa opettajan fasilitoimana yhteen seuraavista psykologian sovellusaloista: A) Vanhemmuus, perhevuorovaikutus ja hyvinvointi perheessä, B) Aikuisuus ihmisen elämänkulussa, C) Motivaatio ja hyvinvointi työelämässä tai D) Kognitiivinen neurotiede. Näin opintojakso laajentaa opiskelijan erityisasiantuntijuuden tietopohjaa kyseiseltä psykologian sovellusalalta. Opintojakson tarkemmat asiasisällöt kullakin A-D sovellusalalla voivat vaihdella vuosittain niin opiskelijoiden kiinnostuksen kuin opettajan ajankohtaisiksi ja hyväksi katsomien ilmiöiden mukaan.

Osaamistavoitteet

Syventyminen A) vanhemmuuden ja perheen, B) aikuisuuden elämänkulun, C) työelämämotivaation ja –hyvinvoinnin tai D) kognitiivisen neurotieteen ilmiöihin. Tarkemmat osaamistavoitteet on määritelty kunkin sovellusalan kohdalla opintojaksojen PSYSFM45, PSYSFM46, PSYSFM47 ja PSYSFM48 kohdalla.

Lisätietoja

Opintojakso on tarkoitettu vain psykologian PsM- ja FM -tutkinto-ohjelmissa opiskeleville siten, että PsM-opiskelijat ilmoittautuvat tälle PSYS4000 opintojaksolle voiden syventyä tällä tavoin yhteen psykologian sovellusalaan ja FM-opiskelijat ilmoittautuvat PSYSFM45, PSYSFM46, PSYSFM47 ja/tai PSYSFM48 opintojaksoille voiden syventyä tällä tavoin useaan psykologian sovellusalaan

Esitietojen kuvaus

 Psykologian perus- ja aineopinnot

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Sisältää osallistumisen seminaariin, osallistumisen pienryhmätyöskentelyyn sekä suullisen esitelmän tai kirjallisen tehtävän. Itsenäinen suoritustapa mahdollinen vain niinä lukuvuosina, jolloin opetusta ei järjestetä
Arviointiperusteet:
Opintojakso arvioidaan seminaariosallistumiseen ja esitelmään tai kirjalliseen tehtävään perustuen asteikolla 0–5
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Haastatteluharjoitus ja seminaarityöskentely
Arviointiperusteet:
Opintojakso arvioidaan opintojakson kokoavaan kirjalliseen raportin ja seminaariesityksen yhteisarvosanaan perustuen asteikolla 0–5
Opetusajankohta:
Periodi 3
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 3

Kuvaus:
Osallistuminen opetukseen ja itsenäinen ja/tai ryhmätyöskentely kirjallisen ja/tai muun tehtävän parissa.
Arviointiperusteet:
Opintojakso arvioidaan kirjalliseen tehtävään ja/tai suulliseen esitykseen perustuen asteikolla 0 (hylätty) – 5 (erinomainen).
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 4

Kuvaus:
Suullinen esitelmä ja kirjallinen tehtävä.
Arviointiperusteet:
Opintojakso arvioidaan kirjalliseen tehtävään perustuen
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen tai itsenäinen tehtävä (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta