PSYA303 Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot (2 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Psykologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Perehdytään ammatillisiin haastattelu- ja vuorovaikutustilanteisiin ja harjoitellaan vuorovaikutustaitoja ryhmissä

Kuvaus

Opintojaksolla perehdytään erilaisiin ammatillisiin haastattelu- ja vuorovaikutustilanteisiin ja harjoitellaan haastattelutilanteen rakentamista ja vuorovaikutustaitoja ryhmissä.  

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee erilaisten ammatillisten haastattelu- ja vuorovaikutustilanteiden erityispiirteitä, tiedostaa omaan asiantuntija-asemaansa liittyviä eettisiä kysymyksiä, ymmärtää haastattelun merkityksen osana asiakkaan tilanteen arviointia ja on tietoinen sellaista vuorovaikutuksellisista tekijöistä, jotka vaikuttavat hyvän ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen syntyyn erilaisissa tilanteissa ja erilaisten asiakasryhmien kanssa. Harjoitusryhmiin osallistuttuaan opiskelija kykenee soveltamaan saamaansa tietoa ammatillisen vuorovaikutuksen rakentamisessa. Opiskelija hallitsee aktiivisen kuuntelemisen, hyvän yhteistyösuhteen rakentamisen ja selkeän kommunikaation perustaitoja

Lisätietoja

Opintojakso on tarkoitettu vain psykologian tutkinto-ohjelmissa (PsK + PsM/FM) opiskeleville, joskaan opintojakson lähiopetuksen vahvan psykologiksi pätevöitymiseen liittyvän sisällön vuoksi sitä ei suositella FM-opiskelijoille. Heille on tarjolla tästä syystä itsenäisen opiskelun suoritustapa. 

Esitietojen kuvaus

Psykologian perusopinnot

Oppimateriaalit

  • Luennot JA/TAI

  • Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. JA/TAI

  • Naar-King, S. & Suarez, M. (2011). Motivational interviewing with adolescents and young adults. New York: Guilford. JA/TAI

  • Vuosittaisessa opetusohjelmassa ilmoitettava muu oppimateriaali, joka voi olla esimerkiksi videotallenteet, oppikirja(t), artikkelikokoelma, www-sivusto(t) tai näiden erilaiset yhdistelmät. 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
PsK + PsM tutkinto-ohjelman opiskelijat: Luennot, harjoitusryhmät ja kirjallisuus. Luennoilla ja harjoitusryhmissä pakollinen läsnäolo.
Arviointiperusteet:
Opintojakso arvioidaan opintojaksolla osallistumisen perusteella asteikolla hyväksytty – hylätty.
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2, Periodi 3, Periodi 4
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
PsK + FM tutkinto-ohjelman opiskelijat: Itsenäinen opiskelu sisältäen opintojakson materiaaliin/kirjallisuuteen perehtymistä, itsenäisen haastatteluharjoituksen ja kirjallisen tehtävän.
Arviointiperusteet:
Opintojakso arvioidaan kirjalliseen tehtävään perustuen asteikolla hylätty-hyväksytty.
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2, Periodi 3, Periodi 4
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Luennot (1 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Arviointiperusteet:
<p>Opintojakso arvioidaan osallistumisen perusteella asteikolla hyväksytty – hylätty.&nbsp;&nbsp;</p>
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

PsK + PsM tutkinto-ohjelman opiskelijat: Luennoilla pakollinen läsnäolo.

Ei julkaistua opetusta
x

Harjoitusryhmä (1 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Arviointiperusteet:
<p>Opintojakso arvioidaan osallistumisen perusteella asteikolla hyväksytty – hylätty.&nbsp;&nbsp;</p>
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

PsK + PsM tutkinto-ohjelman opiskelijat: Harjoitusryhmässä pakollinen läsnäolo.

Ei julkaistua opetusta
x

Itsenäinen työskentely, FM (2 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Arviointiperusteet:
<p>Opintojakso arvioidaan kirjalliseen tehtävään perustuen asteikolla hylätty-hyväksytty.&nbsp;</p>
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

PsK + FM tutkinto-ohjelman opiskelijat: Itsenäinen opiskelu sisältäen opintojakson materiaaliin/kirjallisuuteen perehtymistä, itsenäisen haastatteluharjoituksen ja kirjallisen tehtävän. 

Ei julkaistua opetusta