PSYA204 Kvalitatiiviset analyysitavat ja raportointi (3 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Psykologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojaksolla perehdytään laadullisiin analyysitapoihin ja harjoitellaan niiden soveltamista käytännössä.

Kuvaus

Perehdytään teksti- ja keskustelumuotoisten aineistojen käytön tietoteoreettisiin ja eettisiin perusteisiin psykologisessa tutkimuksessa, keskeisimpiin teoria- ja aineistolähtöisiin analyysikäytäntöihin ja niiden soveltamiseen, laadullisen analyysin varmentamisen menetelmiin sekä laadullisen tutkimusraportin kirjoittamiseen. Opintojaksolla toteutetaan pienimuotoinen harjoitustyö, jossa sovelletaan jotain laadullista tutkimusmenetelmää.  

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa vertailla laadullisia analyysitapoja toisiinsa niihin liittyvän tietokäsityksen, aineistoille asetettavien vaatimusten ja analyysitavan aineistolähtöisyyden näkökulmista sekä osaa valita tutkimuskysymyksen kanssa yhteensopivan analyysitavan. Opiskelija tuntee kahden erilaisen analyysitavan peruskäytännöt ja osaa toteuttaa aineiston analyysin yhtä analyysitapaa käyttäen. Opiskelijalla on valmiudet ongelmanratkaisuun, tutkimusmenetelmien kriittiseen ja eettiseen arviointiin, osaamisensa jakamiseen ja tutkimusraportin kirjoittamiseen laadullisissa tutkimuksissa.  

Lisätietoja

Opintojakso on tarkoitettu vain psykologian tutkinto-ohjelmissa (PsK + PsM/FM) opiskeleville ja on pakollinen niille, jotka haluavat tehdä kandidaatin ja/tai pro gradu tutkielmansa laadullisilla menetelmillä. Opintojakson voi suorittaa myös syventävien opintojen vaiheessa maisterin tutkintoon sisällyttäen.

Oppimateriaalit

  • Harper, D & Thompson, A. R. (toim.) (2011). Qualitative research methods in mental health and psychotherapy: A guide for students and practitioners. Chichester: Wiley-Blackwell. TAI

  • Forrester, M. A. (toim.) (2010). Doing qualitative research in psychology. A practical guide. London: Sage. 

  • Tseliou, E., Demuth, C., Georgaca, E., & Gough, B. (Eds.). (2023). The Routledge international handbook of innovative qualitative psychological research. Taylor & Francis.JA/TAI

  • Verkkoaineistot, jotka ilmoitetaan vuosittain. 

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Opintojakso arvioidaan kirjallisen harjoitustyön ja/tai tentin perusteella asteikolla hylätty-hyväksytty.
Opetusajankohta:
Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Luennot, pienryhmätyöskentely, harjoitustyö, itseopiskelumateriaali tai tentti (3 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta