PSYA110 Lapsuus, nuoruus ja kehitys kasvuympäristöissä (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Psykologian laitos
Järjestävä organisaatio:
Psykologian laitos, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Yksilön ja ympäristön vuorovaikutus sekä kehityksen kontekstit etenkin lasten ja nuorten sosioemotionaalisen kehityksen ja oppimisen näkökulmista tarkasteltuna.

Kuvaus

Kurssilla perehdytään sekä teoreettisiin lähestymistapoihin ja käsitteisiin että viimeaikaiseen tutkimustietoon, jota sovelletaan lasten ja nuorten kehityksen ja siihen vaikuttavien tekijöiden laaja-alaiseen kuvaamiseen. Työskentelytavat suomenkielisessä suorituksessa: Artikkelit, luennot, pienryhmätyöskentely luentojen yhteydessä ja kirjallisuus.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on syventynyt yksilön ja ympäristön vuorovaikutusta ja kehityksen konteksteja koskevaan tietoon lasten ja nuorten sosioemotionaalisen kehityksen ja oppimisen näkökulmista. Hän ymmärtää neurobiologisten, sosiaalisten ja kontekstuaalisten tekijöiden merkityksen lasten ja nuorten kehityksessä sekä yksilön osallisuuden näissä ilmiöissä. Hänellä on taitoa esittää ja perustella omia näkökantojaan ja keskustella niistä ryhmässä. Opintojaksolla opiskelija kehittää kriittistä ajatteluaan sekä oppii lukemaan ja tarkastelemaan kriittisesti alan tutkimusartikkeleita. Opintojakson suoritettuaan opiskelija pystyy sujuvasti käyttämään keskeisiä kehityspsykologisia käsitteitä ja osaa kuvata lasten ja nuorten kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä laaja-alaisesti.

Lisätietoja

Suoritustapa 2 (itsenäinen opiskelu ja suoritus englannin kielellä) on tarkoitettu vain vaihto-opiskelijoille 

Esitietojen kuvaus

Psykologian perusopinnot.

Oppimateriaalit

o Vuosittain ilmoitettavat artikkelit, tapauskuvaukset JA seuraavista teoksista vastuuopettajan ilmoittamat osat:

o Camras, L.A. (2022). Emotional development across the lifespan. New York: Guildford Publications. JA

o WABER, D. P. (2010). Rethinking learning disabilities: Understanding children who struggle in school. New York: Guilford.

o Lisäksi oheiskirjallisuutena kehityspsykologian keskeisistä käsitteistä: Schaffer, H.R. (2006). Key concepts in developmental psychology. London: SAGE. TAI muu vastuuopettajan ilmoittama lähdemateriaali. 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Lähiopetus ja oppimispäiväkirja TAI itsenäinen opiskelu ja oppimispäiväkirja
Arviointiperusteet:
Opintojakso arvioidaan oppimispäiväkirjaan perustuen asteikolla 0 (hylätty) – 5 (erinomainen).
Opetusajankohta:
Periodi 1
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Suoritustapa 2 (itsenäinen opiskelu ja suoritus englannin kielellä) on tarkoitettu vain vaihto-opiskelijoille
Arviointiperusteet:
The course is assessed based on book exam or essay on a scale of 0-5.
Opetusajankohta:
Periodi 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Lähiopetus ja oppimispäiväkirja TAI itsenäinen opiskelu ja oppimispäiväkirja (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Opintojakso arvioidaan oppimispäiväkirjaan perustuen asteikolla 0–5. 
Suorituskieli:
englanti, suomi
Työskentelytavat:
Työskentelytavat suomenkielisessä suorituksessa: Artikkelit, luennot, pienryhmätyöskentely luentojen yhteydessä ja kirjallisuus.  
Ei julkaistua opetusta
x

”Suoritustapa 2” (Mode of study 2) is available for foreign students visiting Jyväskylä University only. (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Ei julkaistua opetusta