POMM1073 Musiikkikasvatus (4 op)
Avainteksti
Kuvaus
Eettinen osaaminen, Tieteellinen osaaminen, Vuorovaikutusosaaminen ja moninaisuuteen liittyvä osaaminen, Yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen osaaminen, Pedagoginen osaaminen, Hyvinvointia vahvistava osaaminen, Esteettinen osaaminen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia musiikin pedagogisia työtapoja ja hyödyntää opetussuunnitelmaa
- tunnistaa ja käyttää musiikin elementtejä
- ymmärtää terveen äänenkäytön merkityksen ja osaa ohjata sen käyttöä
- osaa ohjata musiikillista toimintaa laulaen, soittaen ja liikkuen
- ymmärtää musiikin merkityksen oppiaineita yhdistävänä ja oppimista syventävänä laaja-alaisena tekijänä
- osaa nuotinluvun perusteet ja ymmärtää musiikin symbolikieltä osana monilukutaitoa ja osaa hyödyntää musiikkikasvatusteknologiaa
- osaa rytmi-, melodia- ja sointusoittimen käytön perusteita ja osaa säestää helppoja koululauluja sointumerkeistä ja nuoteista
- osaa hyödyntää musiikkia osallistavana työvälineenä erilaisten oppijoiden kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin tukena
- osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä, hyödyntää musiikillisia valmiuksiaan, ottaa vastuun oman musiikkisuhteensa kehityksestä ja musiikkipedagogisen ajattelunsa reflektoinnista
- ymmärtää luovuuden, esteettisen kasvatuksen ja kulttuurikasvatuksen merkityksen lapsen kehityksen näkökulmasta.
Esitietojen kuvaus
Ennen kurssin alkua olisi suositeltavaa olla suoritettuna POMM1002 Johdatus monialaisiin opintoihin (3 op).
Oppimateriaalit
Ahonen, K. 2004. Johdatus musiikin oppimiseen. Finn. Lectura.
Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat: Opimme soittamaan ja laulamaan, opimme oppimaan. Jyväskylä: PS-kustannus.
Juntunen, M-L., Perkiö, S. & Simola-Isaksson, I. 2010. Musiikkia liikkuen. WSOYpro.
Kaikkonen, M., Salo, J., Vannasmaa, P. & Mäki, M. (toim.). 2020. Mahtava musiikki. Opas tasa-arvoiseen ja motivoivaan musiikinopetukseen. Oppimateriaalikeskus Opike.
Lehtonen, K., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2016. Musiikkirajoitteisuus sukupolvien välisenä siirtotaakkana. Musiikkikasvatus 19, 1, 29 - 41.
Linnankivi, M., Tenkku, L. & Urho, E. 1994. Musiikin didaktiikka. WSOY.
Ruokonen, I. 2016. Esi- ja alkuopetuksen musiikin didaktiikka. Finn Lectura.
Muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Musiikin pedagogiikka (2 op)
Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely.
Ahonen, K. 2004. Johdatus musiikin oppimiseen. Finn. Lectura.
Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat: Opimme soittamaan ja laulamaan, opimme oppimaan. Jyväskylä: PS-kustannus.
Juntunen, M-L., Perkiö, S. & Simola-Isaksson, I. 2010. Musiikkia liikkuen. WSOYpro.
Kaikkonen, M., Salo, J., Vannasmaa, P. & Mäki, M. (toim.). 2020. Mahtava musiikki. Opas tasa-arvoiseen ja motivoivaan musiikinopetukseen. Oppimateriaalikeskus Opike.
Lehtonen, K., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2016. Musiikkirajoitteisuus sukupolvien välisenä siirtotaakkana. Musiikkikasvatus 19, 1, 29 - 41.
Linnankivi, M., Tenkku, L. & Urho, E. 1994. Musiikin didaktiikka. WSOY.
Ruokonen, I. 2016. Esi- ja alkuopetuksen musiikin didaktiikka. Finn Lectura.
Muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.
Säestystaidot (2 op)
Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely.
Kurssilla erikseen sovittava materiaali
Säestystaidot - Itsenäinen työskentely (2 op)
Itsenäinen työskentely verkkomateriaalin pohjalta
Verkkomateriaali