OHPA219 Oppimisen yksilölliset ja yhteisölliset ulottuvuudet (ped) (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Oppimisen ja ohjaamisen teoriat 

Oppimisen yksilölliset ulottuvuudet (oppimisen neurologinen perusta, tunteet, sanaton tieto, yksilöllinen kokemushistoria)

Oppimisen yhteisölliset ulottuvuudet (pedagoginen suhde, vertaisryhmä, ryhmäilmiöt) 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • hahmottaa keskeisiä oppimisen ja ohjaamisen teoreettisia lähestymistapoja sekä niiden välisiä yhteyksiä
  • hahmottaa oppimisen yksilöllisten ja yhteisöllisten ulottuvuuksien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
  • soveltaa teoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis- ja ohjaus- ja opetustilanteisiin. 

Oppimateriaalit

Driscoll, M. 1994/2004/2013. Psychology of learning for instruction. Boston: Allyn and Bacon. 37 (40).

Illeris, K. 2009. Contemporary theories of learning. Learning theories…in their own words. Lontoo: Routledge. 

Jarvis, P. 2006. Towards a comprehensive theory of human learning. London, New York: Routledge. 

Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi. 

Muu mahdollinen oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat).

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelija osallistuu opetukseen, pienryhmän työskentelyyn sekä tekee itsenäiset tehtävät hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta