OHKS2070 Ohjausalan ammattilaiseksi kasvu (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojakson aikana luodaan tietoinen ja perusteltu suhde omaan ohjausalan ammatillisuuteen ja ohjausajatteluun. Lisäksi havainnoidaan ja tutkitaan vertaisryhmän merkitystä oman asiantuntijuuden kehittymiselle. Opintojaksoon kuuluu myös ammatillisuuden jatkuvan kehittämisen tavoitteiden asettaminen valmistumisen jälkeiseen aikaan.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • osaa jäsentää ja reflektoida opiskeluprosessiaan, ohjausasiantuntijuuttaan ja ammatillista identiteettiään.

  • osaa tarkastella toimintaansa ohjaajana eri teoreettisista, eettisistä ja yhteiskunnallisista näkökulmista.

  • tunnistaa omia ammatillisia vahvuuksiaan, kehittämistarpeitaan.

  • tunnistaa työhyvinvointiin liittyviä näkökulmia.

  • osaa sanoittaa ohjausajattelunsa.

Lisätietoja

Painottuvat ydinosaamisalueet:

Ammatillisuus, professionaalisuus; ammatti-identiteetti; asiantuntijaksi kasvaminen ja jatkuva oppiminen; vertaisuus asiantuntijuuden kehittymisessä; reflektio-osaaminen; työhyvinvointi. 

Oppimateriaalit

Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY.

Ojanen, S. 2019. Ohjauksesta oivallukseen. Palmenia.

Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (Chapter 24, Being and becoming a counsellor). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma).

Stehr, N. & Grundmann, R. 2011. Experts. The knowledge and power of expertise. Routledge.

Raudasoja, A., Kukkonen, H., Koskela, S., Jussila, A. & Rantanen, J. 2022. Ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien työidentiteettien uudet narratiivit. Evolving Pedagogy.

Mäkikangas, A., Mauno, S. & Feldt (toim.) 2017. Tykkää työstä. Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. PS-kustannus.

Lisäksi muu opettajan osoittama kirjallisuus ja oppimateriaali. 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta