OHKS2050 Ohjauksen etiikka ja filosofiset perusteet (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojakso valmistaa omien ohjaajuuteen liittyviä peruskäsitysten, arvojen ja asenteiden sekä toimintamallien kriittiseen tarkasteluun. Opintojakson aikana perehdytään ohjaustyön eettiseen olemukseen, ohjausalan ammattieettisiin periaatteisiin ja vahvistetaan kykyä tehdä itsenäisesti ohjausta edistäviä eettisesti perusteltuja ratkaisuja. 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • hahmottaa ohjaustyön eettisiä ja filosofisia lähtökohtia.

  • tuntee ammattietiikan perusnäkökulmia ja teorioita sekä osaa soveltaa niitä ohjaustyöhön sisältyvässä eettisessä harkinnassa.

  • tuntee ohjausalan ammattieettisten periaatteiden lähteitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti.

  • osaa tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ohjaajana ja tiedostaa omien arvojen, ihmiskäsityksen ja eettisen ajattelun merkityksen oman ohjausorientaation taustalla.

Lisätietoja

Painottuvat ydinosaamisalueet:

Ohjauksen eettisfilosofiset lähtökohdat; etiikan, eettisyyden, arvojen ja ihmiskäsityksen käsitteet; ammattietiikan perusteet; eettinen harkinta ja päätöksenteko; ohjausalan ammattieettisten periaatteiden lähteet. 

Oppimateriaalit

Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage.

Jungers, C. M. & Gregoire, J. (toim.). 2013. Counseling ethics: philosophical and professional foundations. New York: Springer Pub.

Juujärvi, S. Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys. Tammi.

Purjo, T. 2014. Arvot ovat ihmisen toiminnan perusta. Tampere University Press.

Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.

Lisäksi muu opettajan osoittama kirjallisuus ja oppimateriaali.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta