OHJA1305 Ohjausvuorovaikutus ja dialogisuus ohjauksessa (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

  • Ohjaussuhde ja ohjausvuorovaikutus
  • Dialogisuus ja dialogitaidot vuorovaikutuksessa
  • Vuorovaikutus ja dialogisuus digitaalisissa ympäristöissä

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa rakentaa ohjaussuhteita ja -prosesseja, joissa tuetaan yksilön ja ryhmien toimijuutta elämän eri vaiheissa/suunnanotoissa.
  • osaa toimia vuorovaikutussuhteissa eettisesti perustellulla tavalla, monikanavaisesti ja dialogitaitoja hyödyntäen
  • osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja tunnistaa niihin liittyviä vahvuuksia sekä kehittämiskohteita

Lisätietoja

Tällä opintojaksolla käsitellään ohjausvuorovaikutuksen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa ja vuorovaikutuskanavissa. Lisäksi tarkastellaan ohjaussuhteen, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden kannalta keskeisiä käsitteitä ja taitoja. Niiden avulla luodaan perusta erilaisille ohjausprosesseille, joissa huomioidaan ohjattavien/asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita, tuetaan heidän toimijuuttansa sekä toimitaan rakentavasti erilaisissa yhteisöissä. Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää vuorovaikutusosaamistaan sekä ohjauksen menetelmäosaamistaan.

Oppimateriaalit

Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.

Talvio, M. & Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-Kustannus.

Peavy, R. V. Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77979

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: 1) Vuorovaikutusosaaminen: Opiskelija ymmärtää eettisen harkinnan ja dialogitaitojen merkityksen ohjaussuhteissa ja monikanavaisissa ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida ohjausvuorovaikutustaan sekä kuvata vahvuuksiaan ja kehittymiskohteitaan. 2) Ohjauksen menetelmäosaaminen: Opiskelija osaa arvioida eri menetelmien soveltuvuutta yksilöllisissä ja ryhmien kanssa toteutettavissa ohjaussuhteissa ja –prosesseissa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta