OHJA1205 Ohjaustyön teoreettisia lähestymistapoja (6 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • on jäsentänyt itselleen kokonaiskuvan ohjaustyön keskeisistä teoreettisista lähestymistavoista
  • osaa soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja ohjattavan yksilöllisten tarpeiden mukaan
  • tunnistaa ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenee yksilöitä hyödyttävällä tavalla yhdistämään eri lähestymistapoja.

Lisätietoja

Tällä opintojaksolla tarkastellaan ohjaustyön keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja ja opitaan arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Opiskelija kehittää ohjauksen teoria- ja menetelmäosaamistaan sekä kehittämisosaamistaan.

Oppimateriaalit

Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and models at work: ideas for practice. CERIC.

Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto.

Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (eri lähestymistapoja koskevat luvut). 5. painos. Open University Press. (e-kirja)

Patton, W & McMahon, M. 2014. Career Development and Systems Theory. SensePublishers.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: 1) Ohjauksen teoriaosaaminen: Opiskelija hahmottaa ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat. Opiskelija osaa soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä. 2) Ohjauksen menetelmäosaaminen: Opiskelija osaa arvioida keskeisten työmuotojen ja menetelmien soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa. 3) Ohjauksen kehittämisosaaminen: Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa. Opiskelija osaa kehittää ohjaustoimintaa sekä asettaa uusia tavoitteita. Opiskelija osaa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista tietoa, joka palvelee ohjaajan ja hänen yhteisönsä kehittymistä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (6 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta