OHJA1105 Ohjauksen työmuotoja ja menetelmiä (6 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

  • Ohjattavan toimijuus ja sen tukeminen
  • Ohjauksen monikanavaiset työmuodot ja menetelmät
  • Tavoitteellinen ohjausprosessi
  • Kehittyvä teknologia osana ohjaustyötä

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja perustella tekemiään ratkaisuja.
  • osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja ohjattavan toimijuutta tukevia ohjausprosesseja monikanavaisesti ja dialogitaitoja hyödyntäen.
  • jäsentää ohjaustyönsä tavoitteita ja menetelmiä ohjauksen teorioiden avulla
  • tunnistaa ja ymmärtää kehittyvän teknologian käytön mahdollisuudet ohjaustyössä sekä kykenee kriittisesti arvioimaan uusiin työtapoihin liittyviä haasteita.

Lisätietoja

Opintojaksolla perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmäohjauksen toteuttamiseen monikanavaisesti erilaisissa ohjausympäristöissä. Lisäksi tutustutaan erilaisiin ohjausmenetelmiin sekä arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä ohjausprosesseissa. Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää vuorovaikutusosaamista, ohjauksen menetelmäosaamista, eettistä osaamista ja ohjauksen teoriaosaamista.

Oppimateriaalit

Amundson, N. 2003. Aktiivinen ohjaus - opas uraohjauksen ammattilaisille. Psykologien kustannus Oy. (suom. Petri Auvinen).

Peavy, V. R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien kustannus Oy.

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: 1) Vuorovaikutusosaaminen: Opiskelija ymmärtää dialogisuuden merkityksen monikanavaisissa ohjausprosesseissa. 2) Ohjauksen menetelmäosaaminen: Opiskelija tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta sekä ohjausprosesseja. 3) Eettinen osaaminen: Opiskelija osaa soveltaa eettistä ajatteluaan ohjauskäytänteiden ja menetelmien osalta sekä perustella tekemiään ratkaisuja. 4) Ohjauksen teoriaosaaminen: Opiskelija osaa hyödyntää teoriaosaamistaan ohjausmenetelmien valinnassa ja kehittämisessä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (6 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta