NKTA1100 Pelien ja pelaamisen historia (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

-

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • Tuntee pelien ja pelaamisen historian ilmiöitä ja osaa sijoittaa pelit historialliseen kontekstiinsa

  • Ymmärtää pelien historiallisen kehityksen mediamuotona

  • Ymmärtää pelejä kulttuuriperintönä

  • Ymmärtää pelien ja pelaamisen muuttuvaa kulttuurista ja yhteiskunnallista roolia

Kirjallisuus

  • Montfort & Bogost: Racing the Beam: The Atari 2600 Platform. 2009.
  • Saarikoski & Suominen: ”Pelinautintoja, ohjelmointiharrastusta ja liiketoimintaa: Tietokoneharrastuksen ja peliteollisuuden suhde Suomessa toisen maailmansodan jälkeen”. Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. http://www.pelitutkimus.fi/wp-content/uploads/2009/08/ptvk2009-02.pdf
  • Wolf: “The Video Game Industry Crash of 1977”. Before the Crash: Early Video Game History. 2012.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opetusta järjestetään joka toinen lukuvuosi.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta