MUSS2005 Musiikkipsykoterapia (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Tämä kurssi johdattaa opiskelijat musiikkipsykoterapian teoreettisiin ja menetelmällisiin perusteisiin sivuten myös kliinisiä käytänteitä. Opiskelijat tutustuvat kurssilla musiikkipsykoterapian keskeiseen kirjallisuuteen sekä teorian että tutkimustoiminnan näkökulmista. Musiikkipsykoterapian keskeisiä lähestymistapoja ovat kliiniseen improvisaatioon sekä musiikin kuunteluun perustuvat menetelmät ja ne ovat myös tämän kurssin keskiössä.

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan, opiskelija:

- on saanut ymmärryksen musiikkipsykoterapian teoreettisesta perustasta painottuen erityisesti psykodynaamisen ja integratiivisen psykoterapian näkökulmiin

- tuntee musiikkipsykoterapian diagnostiset pääkohderyhmät ja niitä koskevan tutkimuksen pääpiirteet ja tulokset

- tuntee musiikkipsykoterapian kliinisten menetelmien päälinjat ja niiden erityispiirteet

- on saanut vahvan pohjan musiikkipsykoterapiaan, jota on mahdollista hyödyntää omassa tutkimustoiminnassa esimerkiksi opinnäytetöihin liittyen. 

Oppimateriaalit

Beer, Laura E., & Birnbaum, kirjoittaja, Jacqueline C. (2019). Using music in child and adolescent psychotherapy. The Guilford Press. https://ebookcentral.proquest.com/lib/jyvaskyla-ebooks/detail.action?docID=5702575

Zarate, R. (2022). Music psychotherapy and anxiety: Social, community and clinical contexts. Jessica Kingsley Publishers. https://ebookcentral.proquest.com/lib/jyvaskyla-ebooks/detail.action?docID=7015762

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen. Aktiivinen osallistuminen (vähintään 80 %) opetukseen, hyväksytysti suoritetut tehtävät.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Ei julkaistua opetusta