MUPA2004 Musiikin sosiologia ja sosiaalipsykologia (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Kurssilla lähestytään musiikkia sosiaalisena ilmiönä ja tutustutaan aiheeseen musiikkisosiologiassa ja musiikin sosiaalipsykologiassa esiintyvien tutkimustraditioiden, näkökulmien ja metodologioiden kautta tarkasteltuna. 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • tunnistaa musiikillisen toiminnan sosiaalisia ulottuvuuksia

  • tulkita musiikillista toimintaa musiikkisosiologisista ja sosiaalipsykologisista lähtökohdista

  • selittää omin sanoin musiikin sosiaalisiin ulottuvuuksiin keskittyvien tutkimussuuntauksien päälinjoja

  • määritellä musiikilliseen vuorovaikutukseen liittyviä teoreettisia käsitteitä suomeksi ja englanniksi  

Lisätietoja

Ajoitus: 2. tai 3. opintovuosi.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja/tai muu opettajan antama materiaali

Brown, S. & Volgsten, U. (Eds.) (2006). Music and manipulation. On the social uses and social control of music. Oxford: Berghahn Books.

DeNora, T., Ansdell, D. G., & DeNora, P. T. (2013). Music asylums: Wellbeing through music in everyday life. Routledge.

Hennion, A., Rigaud, M., & Collier, P. (2016). The passion for music: A sociology of mediation. Routledge.


North, A. C., & Hargreaves, D. J. (2008). The social and applied psychology of music. Oxford University Press.

Wright, R., Johansen, G., Kanellopoulos, P. A., & Schmidt, P. (2021). The Routledge handbook to sociology of music education. Routledge, Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9780429504631 

Kirjallisuus

  • Brown, S. & Volgsten, U. (Eds.) (2006). Music and manipulation. On the social uses and social control of music. Oxford: Berghahn Books.
  • DeNora, T., Ansdell, D. G., & DeNora, P. T. (2013). Music asylums: Wellbeing through music in everyday life. Routledge.
  • Hennion, A., Rigaud, M., & Collier, P. (2016). The passion for music: A sociology of mediation. Routledge.
  • North, A. C., & Hargreaves, D. J. (2008). The social and applied psychology of music. Oxford University Press.
  • Wright, R., Johansen, G., Kanellopoulos, P. A., & Schmidt, P. (2021). The Routledge handbook to sociology of music education. Routledge, Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9780429504631

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Osallistuminen opetukseen. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet:
Arviointi perustuu siihen, miten opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet kulloisenkin suoritustavan mukaisesti. Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Itsenäinen työskentely. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet:
Arviointi perustuu siihen, miten opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet kulloisenkin suoritustavan mukaisesti. Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Ei julkaistua opetusta