LTKH1006 Näkökulmia hyvinvointivalmennuksen teoreettiseen perustaan (3 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojaksolla tutustutaan hyvinvointivalmennuksen käsitteistöön ja teoreettiseen perustaan

Hyvinvoinnin, hyvinvointivalmennuksen ja -osaamisen käsitteet ja teoreettinen perusta.

Käyttäytymisen muutosprosessien tukeminen hyvinvointivalmennuksessa.

Teoria-, tutkimus- ja kokemustiedon hyödyntäminen hyvinvointivalmennuksen suunnittelussa ja arvioinnissa.


Suoritustavat

Luennot 4 h

Kirjallinen tehtävä


Arviointiperusteet

Kirjallinen tehtävä 100 %

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa kuvata hyvinvoinnin ulottuvuuksia sekä jäsentää hyvinvointivalmennukseen liittyvää käsitteistöä sekä sovelluskohteita.
  • tuntee hyvinvointivalmennukseen sekä hyvinvointiin, terveyteen ja liikuntaan liittyvän osaamisen ja oppimisen teoreettisia perusteita.
  • osaa hyödyntää teoria-, tutkimus- ja kokemustietoa yksilön ja kohderyhmän tarpeita vastaavan hyvinvointivalmennuksen suunnittelussa.
  • osaa kriittisesti arvioida hyvinvointivalmennuksen mahdollisuuksia ja rajoitteita sekä vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä.

Lisätietoja

Ajoitus: syyslukukausi

Esitietojen kuvaus

Edeltävinä opintoina suositellaan liikunta- ja terveystieteiden perusopintoja tai vastaavaa osaamista, joka sisältää perusteet terveyden edistämisestä, käyttäytymisen muutoksesta sekä liikunnan, ravitsemuksen ja unen vaikutuksista terveyteen. Opintojakso on suunnattu Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan 3.–5. ja JAMK:n hyvinvointiyksikön 2.–4. vuoden opiskelijoille.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla ilmoitettava materiaali

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (3 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta