LPES004 Liikuntapedagogiikan syventäminen (6 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Sisältö

Sisältö sovitaan työn ohjaajan kanssa.

Opiskelija valitsee valmiista kirjallisuuslistasta tarpeellisen sivumäärän.


Suoritustavat

Itseopiskelu 600–1000 sivua (600 sivua, jos kaikki vieraskielistä ja 1000 sivua, jos kaikki suomenkielistä kirjallisuutta), joka tentitään tentaattorin kanssa sovitulla tavalla (esim. e-tentti).


Arviointiperusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää sitä, että kustakin tentittävästä teoksesta on saatu vähintään arvosana 1.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
  • ymmärtää erilaisia liikuntapedagogisia näkökulmia ja muodostaa niiden avulla kokonaiskuvan liikuntapedagogiikasta.
  • osaa arvioida kriittisesti lukemaansa ja pohtii teoreettisen tiedon soveltamisen keinoja käytäntöön.
  • hyödyntää liikuntapedagogista tutkimusperustaista kirjallisuutta omien työelämätaitojensa kehittämisessä. 

Lisätietoja

Ajoitus: 4. vuosi
LPES0005 Pro gradu –seminaari 1 tai LPES2006 Pro gradu –seminaari 2 –kurssin aikana tai jälkeen.

Oppimateriaalit

Liikuntapedagogiikan syventävän kirjallisuuden kirjallisuuslista 2024-2028:

Atjonen, P. 2023. Formatiivinen arviointi perusopetuksessa. Joensuu: Itä-Suomen yliopisto. Saatavilla: https://erepo.uef.fi/handle/123456789/29078 (105 s.).

Berg, P. & Kokkonen, M. (toim.) 2016. Urheilun takapuoli: Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus liikunnassa ja urheilussa.  Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura (294s.) (ekirja).

Bouchard, C., Blair, S.N. & Haskell, W.L. 2012. Physical Activity and Health. Second edition. Champaign, IL: Human Kinetics. (441 s.).

Carson, R.L. & Webster, C. A. 2020. Comprehensive school physical activity programs. Putting research into evidence-based practice. Champaign, IL: Human Kinetics. (408 s.).

Ennis, C.D. (Ed.) 2017. Routledge handbook of physical education pedagogies. New York, NY: Routledge. (683 s.) eBook.

Dyson, B. & Casey, A. 2016. Cooperative learning in physical education and physical activity. New York, NY: Routledge. (214 s.) eBook.

Eys, M., Evans, M.B. & Benson, A. 2020. Group Dynamics in Sport. (ebook) 430s.) FIT Publishing.

Green, K. 2008. Understanding physical education. Los Angeles, CA: SAGE. (280 s.) eBook.

Harold W. Kohl III, H.W., Murray, T.D., Salvo, D. Foundations of Physical Activity and Public Health 2nd Edition With Web Resource epub. Champaign, IL: Human Kinetics (320 s.).

Haywood, K. M. & Getchell, N. 2021. Life Span Motor Development. Seventh Edition. Champaign, IL: Human Kinetics. (448 s.).

Kohl, H., Murray. T. & Salvo, D., 2020. Foundations of Physical Activity and Public Health. 2nd Edition. Champaign, IL: Human Kinetics. (320s.).

Kokko, S., Hämylä, R. ja Martin, L. (toim.) 2020. Nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa: LIITU-tutkimuksen tuloksia 2020. Hki: valtion liikuntaneuvoston julkaisuja 1, 2021. (169s.) Saatavilla: https://www.liikuntaneuvosto.fi/wp-content/uploads/2021/05/Nuorten-liikuntakayttaytyminen-Suomessa-LIITU-tutkimuksen-tuloksia-2020.pdf

Sami Kokko ja Leena Martin (toim.) 2022. Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa LIITU-tutkimuksen tuloksia 2022 VALTION LIIKUNTANEUVOSTON JULKAISUJA 2023:1. https://www.liikuntaneuvosto.fi/wp-content/uploads/2023/03/Lasten-ja-nuorten-liikuntakayttaytyminen-Suomessa-2022-2.pdf (190s.).

Kokkonen, J. & Kauravaara, K. (toim.) 2020. Eriarvoisuuden kasvot liikunnassa. Liikuntatieteellinen seura. (251s.) Saatavilla: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/julkaisut/eriarvoisuuden-kasvot-liikunnassa/eriarvoisuuden-kasvot-liikunnassa-artikkelikokoelma.pdf

Lieberman, L. & Houston-Wilson, C. 2018. Strategies for Inclusion: Physical education for everyone. With Web Resource. 3rd Edition. Champaign, IL: Human Kinetics. (232 s.) Light, R. 2017. Positive pedagogy for Sport coaching: athlete-centred coaching for individual sports. Taylor & Francis. (192s.).

Malina, R., Bouchard, C. & Bar-Or, O. 2004. Growth, maturation and physical activity. Champaign, IL: Human Kinetics. (712 s.),

Marcus, B. H. & Forsyth, L. 2009. Motivating people to be physically active. 2. painos. Champaign, IL: Human Kinetics. (200 s.) eBook.

Pang, B. & Rossi, T. 2022. Diversity, Difference and Social Justice in Physical Education: Challenges and Strategies in a Translocated World. New York, NY: Routledge. (132 s.).

Ryan, R.M. & Deci, E.L. 2017. Self-Determination Theory. Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. 1st Edition. New York, NY: Routledge. (756 s.).

Stidder, G. 2023. Teaching Physical Education: Contemporary Issues for Teachers, Educators and Students. New York, NY: Routledge. (202 s.).

Tomporowski, P., McCullick, B. & Pesce, C. 2015. Enhancing children’s cognition with physical activity games. Champaign, IL: Human Kinetics (osat 1 ja 2 eli kappaleet 1-9, 134 s.).

Whitehead, M. 2019. Physical literacy across the world. New York, NY: Routledge. (290 s.) eBook.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Tentti (6 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta