KTKP040 Tieteellinen tieto ja ajattelu (5 op)
Kuvaus
Tieteellisen tiedon ominaispiirteet
Tutkimuksen eettisyys
Tieteellinen argumentointi
Tutkimusmenetelmälliset lähestymistavat
Tutkimusmenetelmien merkitys
Tutkimusmenetelmällinen asiantuntijuus
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen ajattelun perusteita ja eroja
osaa arvioida tietoa ja todellisuutta koskevia uskomuksia kriittisesti
tunnistaa tieteenfilosofisia ja tutkimuseettisiä perusteita
tunnistaa argumentoinnin periaatteet ja soveltaa niitä kasvatusalan tutkimusten analyyttiseen tarkasteluun
tunnistaa kasvatustieteellisen tutkimuksen menetelmällisiä lähestymistapoja
tunnistaa tutkimustiedon merkityksen kasvatustieteellisen asiantuntijuuden rakentumisessa
osaa rakentaa omaa kasvatusalan asiantuntijuuttaan moninaisissa oppimisympäristöissä tutkittuun tietoon perustuen
Lisätietoja
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin.
1. Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (toim.) (2010). Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. PS-Kustannus.
2. Kakkuri-Knuuttila, M-L. & Heinlahti, K. (2006). Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia. Gaudeamus
3. Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S., & Paavilainen, E. (2020). Tutkimuksen voimasanat. Sanoma Pro (tai vanhempi painos)
4. Englanninkielinen tieteellinen artikkeli, joka tarkennetaan opintojaksolla.
Lisäksi muuta kirjallisuutta ja materiaalia opetusohjelmassa tarkennettavalla tavalla.
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Tapa 3
Tapa 4
Tapa 5
Tapa 6
KAIKO (5 op)
LUOKO (5 op)
VAKA (5 op)
Sivuaine + Erityispedagogiikka (5 op)
AIKO (5 op)
LTKY1015 Osallistuminen opetukseen ja seminaarityö (2 op)
LTKY1015 Kirjatentti (2 op)
LTKY1017 Tentti (1 op)
Tentti