KTKP030 Osaaminen ja asiantuntijuus (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

  • Asiantuntijuuden tutkimussuuntaukset (kognitiivinen, sosiaalinen ja tiedon luomisen näkökulmat)

  • Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen (työssä oppiminen, jatkuva oppiminen)

  • Asiantuntijuuden elementit (teoreettinen, kokemuksellinen, itsesäätely- ja sosiokulttuurinen tieto)

  • Ammatillinen toimijuus ja identiteetti (subjektilähtöinen sosiokulttuurinen näkökulma) 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

  • Käyttää asiantuntijuuteen ja osaamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä ja teoreettisia viitekehyksiä

  • Tulkita keskeisten käsitteiden ja viitekehysten ilmenemistä asiantuntijuuden eri kentillä

  • Reflektoida henkilökohtaista osaamistaan ja pohtia sen kehittämisen keinoja

  • Arvioida kriittisesti asiantuntijuuteen ja osaamiseen liittyviä teemoja tulevaisuuden ja kestävyyden näkökulmasta 

Oppimateriaalit

1. Collin, K., Paloniemi, S. Rasku-Puttonen, H. & Tynjälä, P. (toim.) 2010. Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus. WSOYPro. Kirjasta hyödynnetään lukuja: 

  • Paloniemi, Rasku-Puttonen & Tynjälä: ”Asiantuntijuudesta identiteettiin – Anneli Eteläpellon tutkimuspolkuja”. 
  • Palonen & Gruber: ”Satunnainen, rutiininomainen ja tietoinen osaaminen”. 
  • Tynjälä: ”Asiantuntijuuden kehittämisen pedagogiikkaa”. 
2. Hökkä, P., Paloniemi, S., Vähäsantanen, K., Herranen, S., Manninen, M., & Eteläpelto, A. (2014). Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen: luovia voimavaroja työhön!

3. Lemmetty, S., & Collin, K. (2022). Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä.  SoPhi, (20).

4. Jakonen, M. 2017. Vastatieto – Tulevaisuuden asiantuntijuutta etsimässä. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2017

Lisäksi muuta kirjallisuutta ja materiaalia opetusohjelmassa tarkennettavalla tavalla 

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta