KLAS1219 Kasvatus, etiikka ja eettinen kasvatus (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Millaisia eettisiä kysymyksiä liittyy opettajuuteen? Voiko hyvään kasvattaa? Opintojaksolla pohditaan kiistanalaisia kysymyksiä monipuolisesti eri näkökulmista.

Kuvaus

(Ammatti)etiikan peruskäsitteet ja teoriat, indoktrinaatio ja kasvatuksen paradoksi, yksilön autonomian mahdollisuudet ja rajat, oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus, eettisen ja kestävän elämäntavan kasvatuksen lähestymistavat, kiistanalaiset kysymykset kasvatuksessa ja opetuksessa, arviointiin liittyvät eettiset kysymykset sekä
lasten ja vammaisten henkilöiden oikeudet ja asema

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • eritellä keskeisiä kasvatusalan (ammatti)etiikkaan liittyviä käsitteitä ja teoreettisia näkökulmia

  • arvioida eettisen ja kestävän elämäntavan kasvatuksen lähestymistapoja ja soveltaa niitä omassa työssään

  • vertailla erilaisiin eettisiin kysymyksiin liittyviä argumentteja ja vasta-argumentteja

  • arvioida kriittisesti arvojaan, moraalikäsityksiään ja (ammatti)eettisiä periaatteitaan

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa ja/tai Moodlessa.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Kasvatustieteiden laitoksen tutkinto-ohjelmien opiskelijoille ja kansainvälisille opiskelijoille.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Työskentelytavat:

Participation in three lectures of your choice and writing a lecture diary, participation in seminars (required to pass the course), seminar presentation and writing a seminar diary. 

Ei julkaistua opetusta