KIKS1209 Kirjoittaminen ja pedagogiikka (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Pedagogiikan kysymykset kirjoittamisen kannalta. Kirjoittamisen opettamisen lähestymistavat, oppimiskäsitykset ja teoriat. Kirjoittamisen opetus- ja ohjaustyön terapeuttiset vaikutukset.


Kurssin painopisteinä voivat olla

● kirjoittamisen ohjaus eri ikäryhmissä ja eri asteilla

● luovuusnäkökulma kirjoittamisen ryhmäperustaisessa opettamisessa

● luovan asiantuntijuuden opettaminen ja luova tietokirjoittaminen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• tuntee keskeisimmät kirjoittamisen pedagogiset käytänteet, kirjoittamiseen liittyvät luovuusteoriat pedagogiikan kannalta sekä kirjoittamistaitojen arviointimenetelmät

• ymmärtää niiden merkityksen ja aseman kirjoittamisen opetuksessa

• osaa selittää ja vertailla pedagogisia käytänteitä ja arviointimenetelmiä,sekä pohtia niiden vaikutusta siihen, miten kirjoittamista opitaan ja opetetaan

• osaa soveltaa oppimiaan tietoja kirjoittamisen opetuksessa, selittää yleistajuisesti keskeisiä käsitteitä ja vastata niitä koskeviin kysymyksiin

• tuntee terapeuttisten vaikutusten merkityksen osana kirjoittamisen opetus- ja ohjaustyötä.

Oppimateriaalit

Cowan, Andrew: Against Creative Writing. Routledge 2022,

tai sopien.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 3

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Tentti (5 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta