KAIA032 Kasvatus, koulutus ja muuttuva yhteiskunta (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto, Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Kasvatussosiologian keskeiset teoreettiset näkökulmat ja käsitteet; kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaiset yhteiskunnalliset kysymykset (mm. perheiden ja yhteiskunnan moninaistuminen, työelämän ja koulutuksen muutokset, digitalisaatio, kestävyys, tasa-arvo). 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • soveltaa yhteiskunnallista lähestymistapaa kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksiin.
  • tarkastella kasvatuksen ja koulutuksen ilmiöitä käyttäen kasvatussosiologisia teorioita ja käsitteitä.
  • jäsentää ajankohtaista kasvatusta, koulutusta ja yhteiskunnallista muutosta koskevan keskustelun teemoja eettisestä ja kestävästä näkökulmasta.
  • tarkastella analyyttisesti ja kriittisesti yhteiskunnallisia muutosprosesseja ja rakenteita.
  • hahmottaa koulutusta ja työelämää ja niissä tarvittavaa oppimista. 

Esitietojen kuvaus

Kasvatustieteen perusopinnot

Oppimateriaalit

Alla lueteltu kirjallisuus, josta kaikki suorittavat teoksen Aittola, T. (toim.) (2012). "Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä" sekä valinnainen kirjallisuus (1-5), joista valitaan kaksi teosta siten, että ainakin toinen on englanninkielinen. 

Kaikille: Aittola, T. (toim.) (2012). Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Gaudeamus. 

1. Brooks, R., McCormack, M., & Bhopal, K. (2015). Contemporary Debates in the Sociology of Education. Palgrave.

2. Chambers, D.,  & Gracia, P. (2021). A Sociology of Family Life. 2nd Edition. Polity Press.

3. Kalalahti, M., Silvennoinen, H., Varjo, J. & Vilkman, M. (toim.) (2023). Koulutus ja yhteiskuntaluokka. Tampere University Press.

4. Lynn, T. G., Rosati, P., Conway, E., & van der Werff, L. (toim ). (2023). The Future of Work. Challenges and Prospects for Organisations, Jobs and Workers. Palgrave.

5. Silvennoinen, H., Kalalahti, M., & Varjo, J. (toim.). (2018).  Koulutuksen lupaukset ja koulutususko. Kasvatussosiologian vuosikirja II. Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia 79.

Lisäksi opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta