ITKP102 Ohjelmointi 1 (6 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Informaatioteknologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto, Informaatioteknologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Sisältö

Rakenteisen ohjelmoinnin perusteet. Johdatus algoritmeihin ja ongelmanratkaisuun. Perustietorakenteet, niiden käyttäminen ja soveltaminen. Tietokoneohjelman suunnittelu, kirjoittaminen C#-kielellä, ja virheiden jäljittäminen. Harjoitustyönä kukin opiskelija toteuttaa oman pelin hyödyntäen Jypeli-kirjastoa. Myös lukuisissa viikkotehtävissä tutkitaan peleistä tuttuja ongelmia.

Suoritustavat

Suoritustapa 1: riittävästi demotehtäviä, harjoitustyö, debuggausnäyte, tentti.
Suoritustapa 2: Muuten sama kuin tapa 1, mutta ei tenttiä, ja vähintään 5 demopistettä joka kerta, mukaan lukien 2 pistettä tähtitehtävistä. Arvosana on tällöin enintään 1.
Suoritustapa 3: debuggausnäyte, harjoitustyö + loppukoe.
Suoritustapa 4: Muut opettajan kanssa etukäteen sovitut tavat.

Arviointiperusteet

Kokeen pistemäärä määrää kurssin arvolauseen. Demotehtävistä ja luentoaktiivisuudesta voi saada
lisäpisteitä. Samoin erityisen vaativasta harjoitustyöstä.

Osaamistavoitteet

Kurssin lopussa opiskelijan odotetaan osaavan 1) selittää rakenteisen ohjelmoinnin ja olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet 2) löytää yksinkertaiseen ongelmanratkaisuun sopivat algoritmit, tietotyypit ja tietorakenteet 3) suunnitella ja toteuttaa pienimuotoinen tietokonepeli hyväksikäyttäen C#-kieltä ja Jypeli-ohjelmointikirjastoa.

Lisätietoja

Huomioithan, että kurssin työmäärä on n. 15h per viikko. Lisätietoja työmäärän jakautumisesta kurssin kotisivulta.

Esitietojen kuvaus

Tietokoneen peruskäytön hallinta. Ei edellytä aiempaa ohjelmointitaitoa.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (6 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta