HISP026 Talous- ja yhteiskuntahistoria (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Historian ja etnologian laitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto, Historian ja etnologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojakso perehdyttää talous- ja yhteiskuntahistorian perusteisiin ja tärkeimpiin kehityslinjoihin.

Kuvaus

The course focuses on the basics and main lines of development of economic and social history.

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija

  • osaa sijoittaa talous- ja yhteiskuntahistorian historiatieteen kenttään 

  • ymmärtää talous- ja yhteiskuntahistorian tapaa tulkita historiaa 

  • tietää talous- ja yhteiskuntahistorian keskeisimmät ilmiöt ja kehityslinjat 

  •  tietää talous- ja yhteiskuntahistorian keskeisiä murroskausia ja innovaatioita, sekä ymmärtää näiden historiallisen merkityksen,

  • on kehittänyt kriittiseen ajatteluun ja tieteelliseen ilmaisuun liittyviä taitojaan.  

Lisätietoja

Opintojakso tarkastelee talouden ja yhteiskunnan ilmiöitä kansainvälisestä sekä suomalaisen yhteiskunnan näkökulmasta. 

Opintojaksossa käsiteltäviä teemoja ovat: 

  • Talous- ja yhteiskuntahistorioiden tavat tulkita historiaa, erityisesti talouden, liiketoiminnan ja yhteiskunnan rakenteiden merkitys historiassa 

  • Talous- ja yhteiskuntahistorian keskeiset ilmiöt, kuten: talouskasvu, hyvinvointi, hyvinvoinnin jakautuminen, yhteiskunnan instituutiot, teollisen yhteiskunnan kehitys, teknologia ja innovaatiot, talouden käännepisteet ja kriisit, talouspolitiikka, liiketoiminta, globalisaatio  

Oppimateriaalit

  • Schön, L. (2015). Maailman taloushistoria: Teollinen aika. Tampere: Vastapaino. 

  • Haapala, P. (toim.) (2018). Suomen rakennehistoria: Näkökulmia muutokseen ja jatkuvuuteen 1400–2000. Tampere: Vastapaino. 

  • Laine, J. ym. (toim.) (2019). Vaurastumisen vuodet: Suomen taloushistoria teollistumisen jälkeen. Jyväskylä: Gaudeamus.  

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Kurssi järjestetään ensisijaisesti kontaktiopetuksena kerran lukuvuodessa. Kirjatenttiä suositellaan vain siinä tapauksessa, että opiskelija on estynyt osallistumasta kontaktiopetukseen.  Osallistuminen luento-opetukseen (+ oppimistehtävät ja/tai luentotentti)
Arviointiperusteet:
Kaikissa suoritusmuodoissa numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.  Kontaktiopetuksen suorittamiseksi vaaditaan osallistuminen opetukseen sekä hyväksytysti suoritetut kurssin aikaiset tehtävät ja/tai luentotentti. Tuntiaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan. Ylimääräiset poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Kurssi järjestetään ensisijaisesti kontaktiopetuksena kerran lukuvuodessa. Kirjatenttiä suositellaan vain siinä tapauksessa, että opiskelija on estynyt osallistumasta kontaktiopetukseen.  Kirjatentti. Tenttiin kuuluu aina Schön (2015) jonka lisäksi tenttijä valitsee kaksi seuraavista: Haapala (toim.) (2018), Koponen & Saaritsa (2019), Laine ym. (2019).
Arviointiperusteet:
Kaikissa suoritusmuodoissa numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.  Kontaktiopetuksen suorittamiseksi vaaditaan osallistuminen opetukseen sekä hyväksytysti suoritetut kurssin aikaiset tehtävät ja/tai luentotentti. Tuntiaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan. Ylimääräiset poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Itsenäinen työskentely: eTentti (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta