HISA5013 Historiallinen väkivaltatutkimus (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Historian ja etnologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojaksolla keskitytään erityisesti väkivaltaan, joka ei ole tapahtunut organisoitujen väkivaltakoneistojen toimesta. Painopistealueina ovat arjessa, instituutioissa ja läheisissä suhteissa tapahtunut ja kohdattu väkivalta. Opintojakso on osa monitieteistä Väkivaltatutkimuksen-opintokokonaisuutta.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 

  • tuntee väkivaltaa koskevan historiantutkimuksen keskeisimmät selitysmallit, teoriat ja lähdeaineistot 

  • tunnistaa ja jäsentää väkivallan historiallisia ilmenemismuotoja ja niiden ominaispiirteitä 

  • tiedostaa väkivallan sukupuolittuneisuuden 

  • ymmärtää väkivallan ja sen muotojen yhteyden yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin arvoihin, rakenteisiin ja niissä tapahtuviin muutoksiin 

  • ymmärtää väkivallan alueellisen ja ajallisen muuttuvuuden   

Lisätietoja

Moduulia suorittaville tutkinto-opiskelijoille suositellaan Väkivaltatutkimus, johdanto (VVAA5001) -kurssin suorittamista.  

Suositellut esitiedot

Oppimateriaalit

Kirjatenttinä suoritettaessa valitaan seuraavasta listasta teoksia yksi kaikille pakollinen teos (Knepper 2015) sekä kaksi valinnaista teosta niin, että opintopistemääräksi muodostuu 5 op. Esseen kirjavalinnoista sovitaan etukäteen vastuuopettajien kanssa.

Kirjatenttisuorituksessa kaikille pakollisena:

Knepper, P., Writing the History of Crime. (2015) (1 op)

Kirjatenttisuorituksessa lisäksi valinnaisena 2 seuraavista niin, että 5op tulee täyteen:

Bourke, J., Rape: A History from 1860 to the Present (2007/2015) (2op)

Roth, R., American Homicide (2009) (2op)

Koskivirta, A., The Enemy Within – Homicide and Control in Eastern Finland in the Final Years of Swedish Rule 1748–1808 (2003) (2op)

Strange, C.; Cribb, R.; & Forth, C.E. (Eds.), Honour, Violence and Emotions in History (2014) (2op)

Kivivuori, Janne et al.: Nordic Homicide in Deep Time: Lethal Violence in the Early Modern Ear and Present Times (2022) (2 op) 

Miettinen, R., Suicide, Law and Community in Early Modern Sweden (2019) (2op)

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Osallistuminen opetukseen (+ kirjalliset tehtävät ja loppuessee)
Arviointiperusteet:
Suoritustavasta riippumatta numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.  Kontaktiopetus edellyttää osallistumista opetukseen ja annettujen tehtävien hyväksyttyä suorittamista.  Itsenäisessä suorituksessa hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Kirjatentti
Arviointiperusteet:
Suoritustavasta riippumatta numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.  Kontaktiopetus edellyttää osallistumista opetukseen ja annettujen tehtävien hyväksyttyä suorittamista.  Itsenäisessä suorituksessa hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 3

Kuvaus:
Essee
Arviointiperusteet:
Suoritustavasta riippumatta numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.  Kontaktiopetus edellyttää osallistumista opetukseen ja annettujen tehtävien hyväksyttyä suorittamista.  Itsenäisessä suorituksessa hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Tentti (5 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Essee: Ota yhteyttä tentaattoriin ja sovi esseen kirjoituksesta hänen kanssaan.

Ei julkaistua opetusta