HISA1025 Kasvatus- ja sivistyshistoria (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Historian ja etnologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojaksolla syvennytään kasvatus- ja sivistyshistorian näkökulmiin ja käsitteisiin sekä opitaan soveltamaan niitä kriittisesti aihetta koskevien ilmiöiden tarkastelussa. Jakson sisällöt kattavat sekä informaalin että instituutioiden puitteissa tapahtuvan kasvatuksen, koulutuksen ja ​​​​sivistystyön erilaisissa historiallisissa konteksteissa. 

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan kurssin opiskelija

  • ​​​​​on tutustunut kasvatus- ja sivistyshistorian perusteisiin pitkällä aikavälillä

  • on perehtynyt tarkemmin vähintään yhteen kasvatus- ja sivistyshistorian erityiskysymykseen

  • ymmärtää kasvatuksen ja sivistyksen olevan yhteydessä moniin poliittisiin, taloudellisiin, sosiaalisiin ja kulttuurisiin ilmiöihin

  • tunnistaa, että kasvatus- ja sivistyshistoriaa voi lähestyä yksilöiden, yhteisöjen, yhteiskuntien, instituutioiden ja organisaatioiden lisäksi aatteiden, arjen ja tietoa koskevien ilmiöiden kautta

  • ymmärtää kasvatuksen ja sivistyksen ilmiöiden sukupuolittuneisuuden ja ylirajaisuuden

  • on hankkinut tiedon analysoinnin taitoja ja kykyä hahmottaa laajoja asiakokonaisuuksia
  • on kehittänyt viestintä- ja argumentaatiotaitojaan
  • on hankkinut kokemusta työelämätaidoista suunnittelemalla oman toimintansa ja ajankäyttönsä 

Oppimateriaalit

Kaikissa suoritusmuodoissa oppimateriaalit koostuvat alkuperäisaineistoista ja kunkin lukuvuoden alussa ilmoitettavasta kirjallisuudesta. Kirjatenttinä suoritettaessa tentitään kaikki seuraavat teokset: 

Olsen, Stephanie (2014) Juvenile nation. Youth, emotions and the making of the modern British citizen, 1880-1914. London: Bloomsbury.

Kortekangas, Otso (2021) Language, citizenship, and Sámi education in the Nordic North, 1900-1940. Montréal: Mcgill-Queens University Press.

Ekström, Anders & Gustafsson, Hampus Östh (toim.) (2022) The Humanities and the Modern Politics of Knowledge. The Impact and Organization of the Humanities in Sweden, 1850-2020. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Välimaa, Jussi (2019) A History of Finnish Higher Education from the Middle Ages to the 21st Century. Cham, Switzerland: Springer.


ja yksi seuraavista:


Julkunen, Lauri (2021) Kynällä ja sanalla: Yrjö Karilas poikien kasvattajana 1910-1960-luvuilla. Jyväskylän yliopisto.

tai

Puranen-Impola, Karoliina (2022) Kurinalaistamisen ja kategorisoinnin keino: Rangaistuskäytänteet seitsemässä suomalaisessa oppikoulussa 1905–1925. Jyväskylän yliopisto.

tai

Ylikotila, Anna-Kaisa (2021) Mallikansalaisen säröilevä ihanne: Opettajaksi sopivuuden ja sopimattomuuden määrittely suomalaisessa opettajankoulutuksessa vuosina 1920–1945. Jyväskylän yliopisto.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja/tai luentopäiväkirja tai luentotentti.
Arviointiperusteet:
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävät ja/tai luentopäiväkirja tai luentotentti. Itsenäisessä työskentelyssä kirjalliset tehtävät.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Kirjatentti
Arviointiperusteet:
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävät ja/tai luentopäiväkirja tai luentotentti. Itsenäisessä työskentelyssä kirjalliset tehtävät.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 3

Kuvaus:
Itsenäinen työskentely, oppimistehtävät
Arviointiperusteet:
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävät ja/tai luentopäiväkirja tai luentotentti. Itsenäisessä työskentelyssä kirjalliset tehtävät.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Tentti (5 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta