HISA1015 Historiantutkimuksen menetelmät (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Historian ja etnologian laitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto, Historian ja etnologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojaksolla perehdytään historiantutkimuksessa käytettyihin keskeisiin menetelmiin luennoin ja demoin.

Kuvaus

The course focuses on the main methods used in history research through lectures and demonstrations.

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija

  • tuntee historiantutkimuksen keskeisimmät näkökulmat ja lähestymistavat, sekä teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat 

  • tuntee keskeisimmät tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa joitakin niistä 

  • ymmärtää digitaalisten tutkimusmenetelmien mahdollisuudet 

  • ymmärtää tutkimuksen tulkinnallisen luonteen 

  • tiedostaa historiantutkimukseen liittyviä eettisiä näkökulmia 

  • on harjaantunut ryhmätyötaitoihin ja tiedonhakuun ja 

  • osaa analysoida erilaisia tekstejä kriittisesti 

  • osaa reflektoida oppimiensa taitojen työelämärelevanssia  

Lisätietoja

Historian tutkinto-opiskelijoille suositellaan suoritettavaksi 2. opiskeluvuoden aikana.    

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiperusteet:
Kurssi arvioidaan numeerisesti asteikolla 0–5. Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista opetukseen sekä kurssin aikaisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista. Tuntiaktiivisuus voi nostaa arvosanaa enintään yhdellä numerolla. Ylimääräiset poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Verkko-opetus ja oppimistehtävä
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Reaaliaikainen verkko-opetus ja oppimistehtävä (JYU Avoin) (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta