CVAM1600 Varhaiskasvatuksen matematiikka (3 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - Kasvatustieteet
Järjestävä organisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - Kasvatustieteet
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Varhaisten matemaattisten taitojen ja matemaattisen ajattelun kehittyminen; varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen matemaattiset tavoitteet, pedagogiset toimintatavat; kieli- ja kulttuuritietoinen matematiikan opetus; koti ja päiväkoti matemaattisena oppimisympäristönä; matemaattisten valmiuksien havainnointi, tukeminen ja arviointi; matemaattiset oppimisvaikeudet ja niiden ennaltaehkäisy   

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 

  • tuntee varhaisten matemaattisten taitojen ja matemaattisen ajattelun kehittymisen  

  • tuntee varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opetussuunnitelmien matematiikan opetusta koskevat tavoitteet  

  • ymmärtää opettajan pedagogisten toimintatapojen merkityksen lapsen matemaattisten taitojen kehittymisen ja oppimisen tukemisessa  

  • omaa pedagogisia valmiuksia ohjata eri ikäisten lasten matemaattisten taitojen kehittymistä arjen eri tilanteissa varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä 

  • omaa pedagogisia valmiuksia ohjata matemaattisten taitojen oppimista kieli- ja kulttuuritietoisesti, sekä eriyttää matemaattista toimintaa ikä- ja taitotason mukaisesti  

  • ymmärtää havainnoinnin ja arvioinnin merkityksen lasten matemaattisten taitojen kehittymisessä ja tukemisessa  

  • ymmärtää kotiympäristön merkityksen varhaisten matemaattisten taitojen oppimisessa 

  • tuntee matemaattisiin oppimisvaikeuksiin vaikuttavia tekijöitä ja tietää keinoja matemaattisten oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisemiseksi.  

Oppimateriaalit

Soveltuvin osin:

Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Luku 16, 221 –235. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Mononen, R., Aunio, P., Korhonen, J., Tapola, A. & Väisänen, E. 2017. Matemaattiset oppimisvaikeudet. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Parviainen, P. 2019. The Development of Early Mathematical Skills – A Theoretical Framework for a Holistic Model. Journal of Early Childhood Education Research; Vol 8(1), 162-191.  

Kirjallisuutta/artikkeleja sopimuksen mukaan  

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Monimuotototeutus
Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien/tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointiasteikko 0-5.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (3 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta